Här, läs
Ladda batteriet i iRobot Roomba
Mycket ofta när jag surfar på internet hittar jag människor som ställer frågor om varför dammsugaren Roomba (aka Rumba) beter sig konstigt med ett bra batteri. För att förstå var benen växer från ofta förekommande problem, låt oss på amatörnivå ta reda på hur batteriet laddas inuti dammsugaren.
Antag att du har satt i ett nytt (eller gammalt) batteri i din dammsugare och anslutit en laddare till den (till dammsugaren). Det första en dammsugare gör är att kontrollera dess system (vi är inte intresserade av detta). Därefter ser han vad som är spänningen i det isatta batteriet. Om spänningen är högre än 12 * volt, börjar snabb laddning som standard. Om batterispänningen är lägre än 12 volt * börjar Roomba en laddning under 18 * timmar.
Om batteriet är urladdat för mycket (spänning <12V) betyder det att det förvarades i urladdat tillstånd under lång tid eller att något annat obehagligt hände det. Därför bör en lång laddning med låg ström leda till återställning av "sjuka" battericeller. Det är mycket viktigt att inte avbryta 18-timmarsavgiften. När allt kommer omkring, om du kopplar bort rumba från att ladda en sekund, sedan återanslutning av den kommer att starta laddningscykeln igen, det vill säga, kontrollera alla system, sedan mäta spänningen på batteriet ... Och det är redan klart mer än 12 volt (trots allt, även om laddning med låg ström varade bara några minuter, spelar det ingen roll, under de första minuterna går laddningen med en signifikant ökning av spänningen på batteriet) och Rumba börjar en standard laddningscykel. Det vill säga en stor ström (cirka 1250 mA).
Råd: om du sätter rumba på laddningsbasen och såg från indikatorn att laddningsprocessen på 18 * timmar har startat (laddningsindikatorn blinkar mycket ofta), kan du försöka ta bort rumba direkt från laddningen och ansluta laddarens kontakt direkt till Rumba. Detta görs så att någon inte av misstag "sparkar" rumba med foten och avbryter den "livgivande" övningen.
Om allt är i ordning och den initiala spänningen är normal, kommer laddningen med en stor ström att gå enligt -dV-algoritmen.
Funktionsprincipen för -dV - algoritmen kan förenklas enligt följande: Det är känt att spänningen stiger väldigt snabbt efter att ha installerat ett tomt batteri för laddning först. Då saktar tillväxten ner och större delen av processen stiger spänningen på batteriet jämnt långsamt. Men närmare slutet av laddningen (det vill säga närmare mättnaden på batteriet) börjar spänningen växa mycket snabbare, sedan saktar tillväxten ner, slutar helt och spänningen börjar sjunka. Denna topp "acceleration av spänningstillväxt-stabiliseringsminskning" är vad algoritmen fångar. Men faktum är att laddningseffektiviteten sjunker också just nu, och den energi som tidigare använts för att ladda batteriet börjar nu helt enkelt förvandlas till värme och batterierna värms snabbt upp. Sedan -dV - algoritmen stoppar helt matningen av laddningsström till batteriet, låter det svalna till 34 * grader (eller maximalt 2 timmar), sedan slås laddaren på igen, men i läget TRICKLE CHARGE - det är, "droppladdning" när laddningen levereras med en extremt låg ström. Så liten att den inte överhettar batterierna. Batterierna svalnar, spänningen på dem sjunker och det visar sig att batteriet är långt ifrån 100% laddat. För det första eftersom temperaturen sjönk. För det andra, på grund av det faktum att vissa battericeller kanske inte har tid att ladda helt ... Och den här droppladdningen gör att du långsamt kan ladda batteriladdningen till 100%. Om vi antar att batteriet med en kapacitet på 3,3 Ah är 70% laddat enligt resultaten av en snabb laddning, är det enkelt att beräkna att 70% av 3300 mAh är 2310 mAh. Då kommer de återstående 990mAh att "påfyllas" i mer än 20 timmar !!!! När allt kommer omkring går sippelladdningen med en ström på endast 50 mAh och dess effektivitet är mycket mindre än 100%.
Det är därför man tror att rumba aldrig ska tas bort från avgiften. När laddningsindikatorn blir grön betyder det trots allt att endast snabbladdningsläget är stoppat, men sedan, efter nedkylning, fortsätter laddningen i Trickle-laddningsläget (trickle charge). Och även när batterierna är 100% laddade (och detta kan hända även efter tre dagar) är det fortfarande inte värt att ta bort Rumba från laddningen av två skäl:
Rumba, till och med avstängd, är ganska makt hungrig efter batterier. När allt kommer omkring skriver många att en laddad Rumba, som lämnas över natten utan laddning, kan släppas på morgonen. Detta är överdrivet, men inte långt ifrån sanningen.
Även om Rumba inte använde batteriladdningen har själva batteriet en självurladdning. Det är, det är i sig mycket långsamt, men urladdningar.
Och så, för att kompensera för dessa två skäl, låt oss komma ihåg: Rumba bör alltid vara på laddning. Om du lämnar huset och av brandsäkerhetsskäl vill koppla bort laddaren är det lämpligt att ta bort batteriet från rumba av den första anledningen som beskrivs ovan.
Låt oss nu prata om det faktum att Rumba "vänjer sig" vid batteriet. Det är, det ackumulerar information om hur mycket det laddades, hur mycket det laddades, lagrar möjligen information om batteriets temperatur ... Denna information är dold bakom hemlighetens natur, men man kan spekulera.
Låt oss gå tillbaka till början av artikeln och komma ihåg att vi satte in ett nytt batteri i Rumba. Eller gammal. Låt oss dumpa information om hur mycket och hur batteriet hon laddade och urladdade i Rumba. För att göra detta måste du ta ur batteriet i 400-serien, hålla ned POWER-knappen i mer än 5 sekunder, släpp och sätt sedan i batteriet. All historik över tidigare avgifter raderas. Vi satte rumba på avgift för den tredje dagen. Information om tre dagar togs från forumen. Officiell information säger "lämna det över natten".Enligt mina personliga observationer kanske "på natten" inte räcker. Jag rekommenderar att du laddar hela 24 timmar. Detta ger oss 100% avgift i 99% av fallen. Sedan berättar Runet att vi måste ta bort autoladdningsstationen från rummet (så att dammsugaren inte laddas) och sätt på Rumba för att arbeta med MAX-knappen (dvs dammsug tills batteriet är helt utarmat). Om det inte finns någon MAX-knapp, men det finns en DOCK-knapp, tryck sedan på den. Rumba söker förgäves efter laddstationen (som vi sadister tidigare har tagit bort) tills laddningen är helt uttömd. Samtidigt dammsugs det. Om det inte finns någon DOCK-knapp, slå bara på dammsugaren igen och igen tills det står att batteriet är helt urladdat. Dammsug så många rum som möjligt åt gången.
När batteriet har tagit slut helt ska du ansluta laddningskontakten till lagret och ladda den igen i minst 24 timmar. Efter att ha gjort denna procedur flera gånger kommer du att vänja Rumba till detta batteri. Hon kommer att veta hur mycket laddning hon kan förvänta sig av honom. Slå på den gula indikatorn och när den röda lyser under drift. Förresten. Första gången jag gav Rumba mitt hemlagade batteri efter återställningen dammade hon med en grön indikator tills den släcktes. Det vill säga grönt glödde, glödde och bam ... blinkade rött till en sorglig fyra-ton melodi. Det är det, batteriet är urladdat och Rumba förväntade sig inte detta. Efter den andra cykeln var det tvärtom: Rumba, påslagen omedelbart efter en 24-timmars laddningscykel, visade en gul indikator. Och först efter tredje eller femte cykeln började indikatorn fungera som den borde. Först grönt, sedan gulaktigt, gult, orange, rött (när rumba fortfarande dammsuger och emellanåt letar efter en laddstation) och bara då blinkar rött (när rumba inte rör sig).
🔗
- hur man laddar batteriet ordentligt
Väl
DIY-batteri för Rumba med egna händer
Jag letade länge på internet och letade efter ett recept för att göra ett batteri för rumba.
Vanligtvis är det lättare för människor: de har ett gammalt, dött batteri och behöver bara byta ut bara de döda eller alla celler separat. Och det finns inget behov av att fixa batterierna i rumba ... för att hitta en termistor ...
Det var svårare för mig. Jag beställde min iRobot Roomba i en begagnad form och utan batteri alls. Och jag ville inte beställa ett nytt batteri förrän jag kollade dammsugarens prestanda ... Och du kan inte kontrollera en dammsugare utan batteri. Du förstår idén.
Därför köpte jag 12 AA-batterier i 2100 mAh i en lokal grossist. Och han tog inte enkel NiMh utan den så kallade. AlwaysReady: lågt urladdade batterier. De säger att de har mindre neddragning under belastning, mer förmåga att hålla en hög laddningsström, längre livslängd ... etc.
Det fanns också 2300 mAh-alternativ, men de var betydligt (och oproportionerligt) dyrare. Och det finns också rykten om att mer rymliga batterier har ett högre spänningsfall under tung belastning.
Vidare köptes 2 speciella rysktillverkade lådor i Engelska radiokomponentbutiken för 15 rubel. Jag vet inte vad de heter. Varje låda låter dig sätta in 6 AA-batterier / ackumulatorer i den och få 7,2 V för batterier eller 9 V för batterier vid utgången av deras lådor.
T. om. 2 lådor med 7,2 V gav bara 14,4 V vi behövde (ja, ja ... i originalbatteriet finns det också 12 celler på 1,2 V).
Jag kommer snabbt att gå igenom det faktum att jag "kastade ut" dessa lådor på grund av deras inkompetens och en vän tog mig från Saratov av bättre kvalitet, kinesiska för 25 rubel.
Efter att ha lödt lådorna sekventiellt lödde jag dem med ledningar till själva rumbans kontakt och fixerade dem i batterifacket "i distanshållaren" genom att sätta i flera bitar kartonglindade.
Saker är bra. Batterierna, när de laddas i en extern laddare, sköt rumba perfekt. Men de vägrade kategoriskt att ta betalt i det. Snarare vägrade Roomba själv att "mata" dem. Även om jag försökte ansluta laddaren till Rumba. Även om jag "parkerade" den vid autoladdningsstationen ... "DOCKED" -lampan tänds på autoladdningen och laddningslampan på Rumba blinkade inte.I samma radiobutik köpte man en 10kΩ termistor och lödde mellan den negativa kontakten och kontakten från rumba-temperatursensorn. Laddningen är på! Jag vet inte: kanske för att den termiska sensorn inte är "infödd" och dess egenskaper skiljer sig något från de som krävs, eller kanske för att fingerbatterierna är mycket mindre än sina egna, men först, när de laddas upp, värmde de upp till cirka 70 grader Celsius. Sedan (kanske för att rumba vände sig vid dem?) Högsta temperaturen blev cirka 60 g, vilket redan är acceptabelt och inte luktar som eldat tejp.
Om vi inte tar 12, utan 24 batterier och lägger dem 12 parallellt, kommer belastningen på dem att sjunka två gånger, och temperaturen ska sjunka avsevärt, men nu kan jag inte hitta exakt samma batterier någonstans i Engels / Saratov för att dubbla kapaciteten på mitt batteri. Nu, efter att ha betalat cirka 1000 rubel för ett hemlagat batteri, har jag en kapacitet på 2100 mAh och cirka 45 minuters arbete på sammet linoleum eller cirka 30 minuters arbete på en matta. Om du fördubblar antalet batterier hoppas jag att körtiden till och med kan tredubblas, eftersom belastningen på cellerna blir mindre och neddragningen under belastningen också minskar. Så fortsättningen (och tillägget av bilder) följer.
🔗
- batteriet kan tillverkas för hand
Det finns också artiklar om själva enheten för vårt batteri, men det viktigaste i dem är att låta dammsugaren fungera tills den är helt urladdad, annars kommer batteriet snabbt att misslyckas.