Hej alla! Jag har inte varit här länge ...
I de första raderna vill Captain Obvious säga att en komplett analog till vår multicooker nu släpper TEFAL.
Ja, det här är en ny generation med bluetooth-prylar, men närvaron eller frånvaron av bluetooth påverkar inte soppens smak och tillagningstiden för lammskuldret.
Så sök på Internet efter kombinationen av orden "TEFAL Cook4me" - det finns många recept och videor. Till och med, KMK, mer än på Mulinex dagar.
För det andra, efter 4 års daglig användning (bovete med keso på morgonen under arbetsveckan bidrar mycket till att BZHU: s viktminskningsbalans följs och på helgerna - alla slags godsaker som gör det nödvändigt att observera viktförlustbalansen i BZHU) kodaren började misslyckas (synonym - valcoder; vad vi snurrar och vad vi klickar på "OK"). Det ser ut så här: du vrider det och det reagerar inhiberat. Hoppar över klick. Tålamod (om ett halvt år ...) slutade slutligen och jag demonterade, rengjorde, monterade enheten. Och nu fungerar allt "som från en butik" igen. Men det är naturligtvis tillrådligt att inte rengöra kodaren utan att byta ut den.Föremålet kostar från 120 till 240 rubel (beroende på säljarens girighet. Digi-Key grossistpris är $ 1,28. "En och en halv dollar, Karl! En och en halv dollar!").
Det finns inga markeringar på sidan, men att döma av utseendet, måtten och den inre strukturen gjordes den av BOURNS, en kodare av typen PEC12R-4120F-S0012
Du kan också använda PEC12R-3120F-S0012.
Om din kodare börjar glida är det bättre att köpa / beställa en ny i förväg. Medan ditt tålamod tar slut, kommer han bara.
FÖRSÖK INTE att komma åt vredet genom "främlingen" på vår främling - silverytan, frontpanelen och vredet kan bara tas bort från insidan.
Jag kommer inte att göra en fotorapport [ännu], allt är så enkelt som en orange. Alla hemmafruar som har ett lödkolv (bättre för 40 watt), en stjärnskruvmejsel (nr 1, men nr 2 är också möjligt), pincett, bomullspinnar, en tandpetare och lite aceton kan göra den här uppgiften.
Man tror att lödkolven är utrustad med löd, flöde (RMA-223, LTI-120, SKF, krossat kolofonium upplöst i alkohol eller helt enkelt kolofonium - listas i fallande ordningsföljd). Närvaron av en fläta för lödning av delar från kretskort är mycket uppskattad - detta förenklar avsevärt borttagningen av ratten för rengöring / byte. Det skulle vara väldigt bra att ha silikonfett för att smörja rörliga elektriska kontakter (du kan spraya. Jo, du smörjer gummitätningar på plastfönster med silikon varje vår och höst?), Eller teknisk vaselin (men WD-40 är helt olämplig!, en kosmetisk vaselin med parfym kommer att gå ...).
TIPS # 1: Ta ett foto under demonteringen (åtminstone på din telefon). Om du av misstag drar av en kontakt (till och med Nekrasov skrev att hemmafruar i ryska byar är OGO-GO!) - du vet var han kom ifrån och var han skulle vändas tillbaka.
TIPS # 2: Ta något som en bricka för frysning av isbitar och lägg skruvarna bort vid olika demonteringssteg i cellerna i brickan i ordning från vänster till höger i enlighet med scenen - för att inte förvirra vilken skruv som ska skruvas var under montering.
TIPS # 3: En hemmafru kan alltid utnyttja husets (eller till och med vilda) ägare till jobbet och lovar något gott från en reparerad multikokare. Smicker, utpressning och till och med (särskilt om hemmafruen är OGO-GO!) Direkta hot är också bra.
Koppla bort nätsladden, ta bort kondensmottagaren, ta bort skålen, stäng locket.
Vi sprider en handduk på bordet och lägger vår "främling" på den, nedifrån och upp.
Vi skruvar loss och tar ut en enda synlig skruv; från sidan av skruven böjer vi upp och tar ut gitterbotten - den är flexibel, vi drar den bara "snyggt men ordentligt" - den böjer sig själv där den behöver vara.
Skruva loss och ta bort de två små skruvarna som håller "tråget" med kretskortet.
Vi skruvar loss de två stora skruvarna som håller gummibussningarna, tar ut dem tillsammans med bussningarna.
"Tråget" med kretskortet kan föras ut från höljets kant till mitten och uppåt.
Det finns tre kontakter på brädet, koppla bara bort den stora vita. Men det är lättare - alla tre. Det här är MYCKET hållbara kontakter (JST-typ) och om det inte fanns någon fabriksfel under installationen är det helt enkelt inte realistiskt att skada dem, även om du bara drar i ledningarna. Och vi rör inte de tre strömkablarna (blå, röd och svart) på den andra kanten av brädet, eftersom de inte stör någonting.
Vi drar den nedre delen av kroppen upp en centimeter med en och en halv eller två. Det är bekvämt att vila tummen på metallbotten och med resten av fingrarna att dra upp kanterna på fodralet.
Nu kan du ta bort silverytan och dra ut bandkabeln med en stor vit kontakt.
Vi lägger multikokaren åt sidan.
Lägg ett silver ansikte på handduken - nedåt.
Vi skruvar loss och tar ut 7 skruvar, tar bort och lägger åt sidan panelen som de håller.
Vi tar bilder, drar ut kablarna från kabeln från clipsen på fodralet, flyttar den stora kontakten från kortet till sidan och lägger kabeln åt sidan.
Vi drar ut den lilla kontakten på samma sida.
Skruva loss och ta bort de tre skruvarna som håller kontrollerhuset.
Vi tar bort plasthöljet med styrenheten, passerar kabeln av kablar som går ner någonstans och kontakten i hålet från vilket de en gång krypade ut. Vi lägger ärendet med kontrollen åt sidan.
Pressa försiktigt ut tweeterns gummifästen med en pincett från botten till toppen (det här är bättre än att dra uppifrån!). Squeaker hänger på ledningarna.
Skruva loss och ta bort de två skruvarna som håller knoppskivan.
Dra försiktigt i brädet med ratten och dra ut axeln ur "OK" -ratten.
DU GJORDE DET!!! Brädet med ratten är i dina händer.
Ansiktet kan överlämnas till entusiastiska familjemedlemmar för en större tvätt. Medan du lödar torkar det bara. Samtidigt är det tillrådligt att lossa spärrarna noggrant, separera frontpanelen från silverfodralet (i det här fallet kommer "OK" -handtaget att släppas precis så enkelt, som en bonus) och ta bort "Avbryt " knapp.
Du tar bort den gamla ratten. Hålen i kretskortet är stora; Om du inte sparar flödet samlas lödet lätt i flätan och ratten faller bokstavligen ur brädet. Om något - sök på nätet för instruktioner om hur du använder flätan ("lödveke hur man använder").
Om det inte finns någon ny roterande kodare demonterar och rengör vi den gamla:
- Med en bomullspinne doppad i aceton tvättar vi bort flödet från kroppen och kontakterna på ratten för att inte fläcka insidan,
- Böj försiktigt 4 ben som håller nedre delen;
- Separera nedre delen;
- Vi böjer de flexibla kontakterna något "nedåt" mot det borttagna fodralet. Vi slår in lite bomullsull på ett tandpetare, fuktar det i aceton och torkar kontaktbågarna på flexibla kontakter.
- Vi böjer de flexibla kontakterna något mot mitten (ALLTID EN LITT, EN LITTLE!) Så att deras kontaktbågar börjar gå längs de ännu inte utslitna radierna hos de fasta kontakterna;
- Endast om det finns ett nytt fett!: (Detta fett behövs för att minska slitaget från friktion och mot oxidation av kontakter. Om det inte finns något nytt fett, lämna det gamla, det är bättre än ingenting ...): skruva lite bomullsull tätt på tandpetaren och ta bort gammalt fett från den stationära kontaktplattan på det borttagna huset; byt bomullsull på en tandpetare, fukta den i aceton och torka av den fasta kontaktplattan; Vi slår in lite färsk bomullsull på en tandpetare och applicerar ett mycket tunt lager fett på de fasta kontakterna.
- Att sätta ratten som den var.
Vi lodar ratten i brädet.
Vi tvättar brädet med aceton för att avlägsna flödesresterna.
Vi samlar in "främlingen" i omvänd ordning för demontering. När du installerar gummibussningar, var uppmärksam - det finns ett utsprång på plasten; detta utsprång bör passa in i urtaget i bussningen.
Orsaken till defekten: de flexibla kontakterna sågade genom beläggningen av de fasta kontakterna till basen (om de tog isär såg de att koppar lyser här och där). Det skulle vara ingenting, koppar leder också ström, men de avsågade kanterna orsakar "studs" när den roterande kodaren roteras. Studsande är flera korta kontaktstängningar / öppningar. Detta är normalt, studs förekommer alltid i mekaniska kontaktgrupper. Men bara vid kontaktens kant när du öppnar / stänger. Kontrollprogrammet är skrivet för att undertrycka (ignorera) denna studs. Och med slitage uppstår studsar ständigt med kontaktens rörelser. Och styrenheten ignorerar studsningen och ignorerar också kontakten - det vill säga den uppfattar inte den användbara signalen. Under skottprocessen överförde jag (och du, hoppas jag) kontakterna till ett icke-slitet område. Men förr eller senare slits det också ut. Så den roterande kodaren måste ändras någon gång. MEKANISK SLIT. Att helt enkelt tvätta-rengöra-smörja den fabriksinstallerade ratten fungerar aldrig.
Inga defekter, vanligtvis manifesterade i elektroniska enheter över tid (oxidation av spår, svullna elektrolytkondensatorer, etc.) hittades inte i min multikokare. Trots att det i fyra och ett halvt år har spänts till en försenad morgonstart nästan varje kväll.