Flickor, läs på din fritid, ganska intressant information, historien om långkokare och vår Parenki.
Slow cooker (även "slow cooker", "long cooker", "samovar", "cook") - en tjockväggig keramikpanna installerad i ett fodral med programmerbar eluppvärmning, utformad för att simma disk vid relativt låg temperatur. Liksom den ryska spisen utförs uppvärmning inte bara från botten utan också från pannans sidor.
Enligt L. Nargas beskrivning kommer tanken på en långsam spis från potten för att laga bönor, känd sedan antiken.
I New England, från 1700-talet, lämnades bönor i ugnen över natten; Att laga bönorna tillät dem långsamt att absorbera smaken av tillsatser (som bacon eller melass), och den resulterande skålen har överlevt till denna dag som Boston Beans.
De exakta omständigheterna för den första elektriska uppvärmningen av potten är okända. År 1936 patenterade Chicago-baserade uppfinnaren Irving Naxon en av varianterna och försökte producera den under namnet engelska. Naxon Beanery All-Purpose Cooker. Försöket misslyckades, men det engelska företaget.Naxon Utilities Corporation köptes av Rivel, som 1971 skapade en långkokare som snabbt blev populär under det engelska varumärket. Crock-Pot. 1974 uppträdde en modern design med en separat keramisk behållare, vilket gjorde det lättare att rengöra fixturen.
På 1980-talet, i Sovjetunionen, tillverkades långkokaren Parenka av Sverdlovsk maskinbyggnadsverk uppkallad efter MI Kalinin, användarhandboken skrevs av Pokhlebkin och används fortfarande som en guide för långkokare.
Den berömda kulinariska experten V.V. Pokhlebkin spårar långsamkokarens ursprung till en kruka i en rysk spis.
Människor led av det oroliga livet, av påfrestningarna på jobbet och av oförmågan att skapa regelbunden och billig mat i tid, utan att tillgripa ganska vanlig och smaklös cateringmat. Dessa problem löstes nämligen inte genom att påskynda beredningen av mat eller uppvärmning av vatten till te och kaffe, som människor med begränsad kunskap om livet och metafysiskt tänkande trodde, utan genom att få mat vid en given tidpunkt, säg, vid tidpunkten för att komma hem från jobbet, i en färdig form, utan att behöva göra något själv för detta, åtminstone på kortast möjliga tid. När allt kommer omkring kan en trött person i princip inte och, som man trodde i århundraden, borde inte laga mat, för han kommer alltid att göra misstag. Härifrån, just från denna livsmetod, uppstod gästfrihetsinstitutionen, och inte alls från motiv av moralisk natur, vänlighet och liknande "skräp".
Endast en speciell tjänare kunde förbereda en färdig varm måltid när en arbetare kom från arbetet i rika familjer och i de fattiga en familjemedlem som var befriad från alla andra uppgifter - en fru, syster, dotter, som alltid skulle vara på hem och var uteslutande sysselsatta med hushållssyslor. Som vi vet fanns det praktiskt taget inga sådana "befriade" familjemedlemmar i det sovjetiska samhället på 1960- och 1980-talet, med undantag av gamla pensionärer, som själva ofta behövde hjälp.
Således var det problemet med att laga mat till arbetarna när de kom hem från jobbet som var huvudproblemet i vardagen i det sovjetiska samhället. Vardagslivet föll samman i takt med familjens kollaps och dess gamla funktioner för att skapa och bevara familjens härd.
Palliativen som "rättade" till denna situation var massiva "lunchpauser" i institutioner, när anställda, bryta sig in i små grupper, laga mat åt sig själva på elektriska spisar eller värma upp maten de tog med och kokade vatten till te och kaffe.
Samma uppgift - att använda regeringstid för personliga kulinariska ändamål - började servera olika "högtider" i tjänsten, både på kontoret och oftast under inofficiella kvällstid, i samband med jubileer eller födelsedagar för anställda och andra " slumpmässiga »Orsaker.
Trots de strängaste förbuden mot användning av kontorslokaler för berusning och andra "kulinariska" evenemang, överträddes dessa recept från ovan, efter en månad eller två av deras formella avrättning, enhälligt av alla, och allt återvände "till kvadrat ett" med den enda skillnaden att yttre anständighet, "hemligheten" för dessa tjänsten "fester" observerades mindre och mindre och "fester" hölls på 90-talet inte bara öppet utan också med en touch av en viss fräckhet, eftertryckligt demonstrativ.
Det måste sägas att "servicefesterna" slog ett hårt slag mot de fortfarande existerande elementära begreppen på hembordet, mot de rimliga och professionella kanonerna och reglerna för matlagning. De avvände äntligen människor från rätt, hälsosam och högkvalitativ mat, från förmågan och önskan att äta rätt.
Faktum är att matsortimentet av sådana högtider alltid har baserats på färdigt köpt material, det vill säga på halvfabrikat: konserver, korv, marinader och i konfektyrdelen - på den vanligaste och dåliga produkter från offentliga cateringbagerier - bullar, småkakakakor, kexrullar, det vill säga på alla typer av deg som innehåller en hög andel ägg och socker och kokta inte med jäst utan med läsk eller ammoniak.
När det gäller den faktiska kulinariska beredningen var de begränsade till "sallader" i sin mest vulgära sovjetversion, det vill säga med konserverade ärter och majonnäs, som av någon anledning, i motsats till alla regler för smak och god smak, kombinerades med färska kål, rödbetor (kokt och ibland rå, riven), vilket är en otänkbar utmaning för alla kanoner i de nationella köken i världens folk, liksom en demonstrativ förnekelse av begreppen livsmedelskompatibilitet och smakharmoni accepterad i civiliserade samhället. Men den sovjetiska personen visade sig vara van, eller snarare tämjad, till dessa direkt onaturliga smakkombinationer, som uppenbarligen var förklädda och till och med "badade" på grund av den rikliga användningen av alkoholhaltiga drycker, även utan att följa några regler för deras harmoni med maträtter.
Problemet med att korrigera bristerna och snedvridningarna i det sovjetiska livet i allmänhet och hushållsfoder i synnerhet var otroligt komplicerat av sammanflätningen av de "vildarna" som de borgerliga massorna i det sovjetiska samhället anpassade sig till, när de själva frivilligt valde det lätta sätt att "övervinna" vardagslivets svårigheter, att orientera sig på "kylbordet", det vill säga en konserverad smörgås som inte kräver någon kulinarisk färdighet eller arbetsinsats, men i detta "kalla bord" föredrog de dess mest motbjudande, mest vulgära och ohälsosamma sort - en godtycklig blandning av allt som "fick det", tvättade ner samma slumpmässiga blandning av alkoholhaltiga och konstgjorda drycker: vodka, berikat vin, öl, fanta, coca-cola, pepsi-cola och andra färgglada vätskor och artificiella essenser. Att lära sådana människor att äta ordentligt var inte en lätt och otacksam uppgift, för vilken det i sanning inte fanns något att ta itu med. För resultatet kunde bara bli noll.
Ändå satte de bästa representanterna för teknik och arbetarklassen i mitten av 80-talet sig för en sådan uppgift och definierade korrekt dess strategiska och taktiska linje. Det var nödvändigt att inte börja med upplysning och övertalning av de borgerliga huvuden fördunklade av okunnighet och alkohol, utan med skapandet av en helt ny typ av härd, som skulle hjälpa till att organisera livet på ett nytt sätt.
På den största i Sovjetunionen Maskinfabrik uppkallad efter V.I. MI Kalinin i Sverdlovsk, ingenjörer, designers, i vänlig kontakt med mig, fungerade som kulinarisk expert och konsult i utvecklingen av en ny typ av härd, beslutade att skapa en tyst spis - en eldstad, från vilken själva namnet som principerna av dess drift var redan tydliga - en skadlig tryckkokares motpol ... Den tysta spisen skulle koka långsamt, men ... så att maträtten kom ut i tid, det vill säga vid en mycket specifik, förutbestämd tid. Så även en helt ensam person kunde på morgonen, säg, klockan 9-10, sätta på långkokaren med soppa och ställa den redo för 15:00. När han kom hem 5-10 minuter före den tiden fann en person middagen redo, allt som återstod var att hälla den i tallrikar.
Om personen var försenad brann eller kokade inte skålen, långkokaren stängdes av automatiskt så snart tillagningsperioden gick. I en långsam spis var det möjligt att laga inte bara soppa utan även huvudrätter från alla slags livsmedelsråvaror. Tillagningstiden kan förlängas med 8-10 timmar. Med andra ord var det möjligt på morgonen i förväg att ställa in en middag för dig själv klockan 20.00 och få den färsk, inte överkokt, inte överkokt, inte övertorkad exakt vid den tiden.
Detta var verkligen en revolution både i kulinarisk produktion och i vardagen. Till skillnad från andra typer av elektriska eldstäder var den tysta spisen en stor lättnad ur en rent kulinarisk synpunkt, eftersom den matlagningsteknik som användes i den var den mest professionellt korrekta ur en kulinarisk synvinkel, och var också kulinarisk värdefull, eftersom Rätterna i den nya eldstaden visade sig vara goda, med fullständig bevarande av de naturliga smaken och aromen hos de kapslade produkterna.Slutligen var den stora fördelen med långsamkokaren att det gjorde det möjligt att laga rätter från alla nationella rätter, inte bara utan att begränsa kockens kreativitet, utan också att utvidga möjligheterna till kulinariska fantasier extremt.
Jag kan uppriktigt säga att det var bara med hjälp av en långsam spis som jag behärskade och förstod djupet i det kinesiska köket, vars rätter jag inte helt kunde reproducera på en gasspis, än mindre alla andra.
Under tiden var långsamkokarens principer, som alla geniala skapelser, extremt enkla