Ursprunget till pizza går tillbaka till den tid då den första jästen och den sura degen dök upp i forntida Egypten för flera tusen år sedan. I forntida Grekland började de baka deg tillsammans med en krydda, som kunde fungera som grönsaker, kött, oliver, mejeriprodukter etc.
Grekisk pizza kallades.
Det som traditionellt anses vara en nationell italiensk maträtt lånades faktiskt en gång från grekerna. Vilka, förutom alla talanger vi känner, också var kända som utmärkta bagare. De var de första som satte ost på platta kakor gjorda av osyrad deg, och den uppfunna skålen kallades "plakuntos", det vill säga "plattbakat bröd" ", förutom dess direkta syfte fungerade den också som en tallrik. Många legender har sedan berättats om prototypen för den moderna pizzaen. En av dessa hävdar att med ökningen av sammansättningen av ingredienserna kallades "placuntos" för "plack", och själva förändringarna gjordes av romarna. En annan tolkning av berättelsen handlar om romerska legionärer som, när de återvände från Palestina, tog med sig sin favoriträtt "picea", som såg ut som plattbröd med ost och grönsaker. Hittade beskrivningar av analoger av modern pizza och i den antika boken "Apicia". Ett av kapitlen berättar om en maträtt bestående av deg, på vilken ost, vitlök, olivolja, kött, nötter, paprika och mynta placeras. Romarna, berömda frossar och mästare för att kombinera det oförenliga, kryddade rikligt pizzaen med honung och lagerblad.
Pizza var maten för vanligt folk och skilde sig inte åt i ritualen med förberedelser och sofistikerad konsumtion. I moderna termer var pizza ett vanligt bröd, "smörgås", "smörgås". I medeltida Italien var pizza en vanlig mat för de fattiga och skilde sig inte mycket. Pizzan såldes på gatorna, skar av en bit från en stor skorpa, fyllningen av pizza var bara ansjovis och svamp. De åt pizza till frukost och lunch. Rustik pizza var lättare att förbereda: degen kryddades med antingen olivolja, oliver eller ingenting alls. Stadsborna kallade denna pizza för "focaccia", det vill säga flatbröd, och betonade att riktig pizza har ett mer komplext recept. Nu intar "focaccia" en värdig plats i det italienska köket och är ett tillägg till kötträtter.
”Men hur är det med tomater?” - frågar du. Och i sanning är det mycket svårt för en modern person att föreställa sig pizza utan denna ingrediens. Glöm inte att tomater i Europa uppträdde mycket senare än de romerska legionärerna, och de började läggas till den beskrivna skålen först på 1600-talet. Under denna period, tack vare de napolitanska seglarna, började pizza sin marsch över hela Europa.
Med tiden blev påfyllningen av pizza mer och mer varierad, många versioner av fyllningen uppfanns, inklusive tomaten som importerades från den nya världen som huvudingrediens.
Neapel är en slags pizzavagga. Han blev ledande i kombinationen av "bröd - tomat - ost - och något annat." Det var i Neapel de första pizzeriorna öppnades, och det var därifrån den segrande processionen av pizza runt om i världen började. I Italien vid den tiden kallades flatbrödsmat "pizzaioli" och ansågs vara vanligt folk. Oftast var det en deg täckt med ett lager tomater, drizzled med olivolja och strös med merian. Ost ansågs vara höjdpunkten av lyx på "pizzaioli". Det såldes av gatuförsäljare från metalllådor, som oftast bar på huvudet längs gatorna i staden och ofta lånades ut till lokala invånare.
Detta skulle antagligen ha fortsatt ytterligare om 1772 kungen av båda Sicilien Ferdinand I inte bröt reglerna och inte besökte inkognito på natten i Neapel, den lokala pizzatillverkaren Antonio Testa, med smeknamnet Thunder.Och han blev verkligen besegrad av olika rätter, nöjd med kvaliteten på deras beredning. De kungliga kockarna hittade snabbt vägen, gick på en "spaning" till foten av Vesuvius, fick tag i recept men kunde inte införa nya rätter i den kungliga menyn. Drottningen protesterade, som inte ens ville röra "plebeiernas mat".
Mer än hundra år har gått. Kungaparet ville på sin napolitanska bostad på sommaren prova denna lokala maträtt. Och på födelsedagen för den vackra Margarita av Savoy, hustru till kung Umberto I, som blev chef för det nyligen förenade italienska riket, kallades pizzaiolo Rafaele Esposito med sin fru Rosina Brandi till domstol. Enligt de överlevande bevisen gjorde de tre typer av pizza. En av dem innehöll tomater, mozzarella och basilika i samma färger som den italienska flaggan: röd, vit och grön. Drottningen gillade särskilt denna pizza, och hon fick kalla den med sitt eget namn och initierade därmed den kulinariska kanonen. Drottningen beordrade att baka pizza "Margherita" endast i ugnarna i sitt palats i Capodimonte. Men snart upplöstes denna ordning, som de flesta andra förordningar i Italien, i revolutionär folklig underordnadhet. "Margarita" har blivit en favoriträtt för alla italienare - från fiskare till markiser. Med tiden dyker upp ett ökande antal nya sorter av denna maträtt - detta är pizza baserad på kakdeg och baserat på osyrad majsmjöldeg (genoese) ... och pålägg blir allt mer varierande.
Övervinna språkbarriärer och kulturella skillnader blev pizza den första riktigt globala livsmedelsprodukten. I Indien gillar de att lägga in syltad ingefära, malet lamm och bönor. I Japan älskar de pizza med ål och bläckfisk, i Pakistan - med kryddig curry.
Costa Ricans föredrar kokosnötpizza och brasilianare föredrar gröna ärtor. För gourmeter serveras pizza med maskrosor, ostron, kräftor och kaviar. Det finns en pizza som används som efterrätt - blöt i sylt, med äpplen, strö med pulver.
I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet tog italienare pizzarecept och traditioner till Amerika. Och mycket snabbt blev pizza en av de amerikanska favoriterna.
Amerikansk pizza skiljer sig från italiensk pizza i ett friare val av ingredienser, ett brett utbud av fyllningar för en maträtt; det skiljer sig också i tillagningstid och temperatur. Man tror att amerikansk pizza per definition är fluffig. Men i själva verket beror degens "fluffighet" på vilken pizza du föredrar: tunn eller fluffig. I amerikansk pizza är degen en fullvärdig deltagare i maträtten, och när du väljer en fyllning måste du räkna med dess smak. Ett mycket intressant faktum är att fluffig pizza uppfanns inte i Amerika utan på ön Sicilien: siciliansk pizza har länge bakats på fluffig deg.
Det är lätt att förklara varför invånarna i megalopoliser gillade pizza: för den unika kombinationen av uppenbar enkelhet och verkligt gastronomisk rikedom, till förmån, för ordentligt beredda och snabbt bakade grönsaker, frukt, kött och skaldjur förlorar en liten del vitaminer, men resten absorberas snabbare.
Och vad som också är en viktig fördel med pizza - den förlorar inte sin smak och estetiska egenskaper under transporten. Därför är att beställa pizza hemma eller leverera pizza till kontoret de mest populära sätten att tillfredsställa hunger och förbereda dig för nya prestationer.
Nutritionists rekommenderar att äta pizza till lunch eller middag minst en gång i veckan, eftersom den vanliga delen av "Margarita" är en tredjedel av det dagliga matintaget för en person.
Sammantaget finns det i Italien idag mer än två tusen namn på olika pizzor. För inte så länge sedan installerades ett speciellt kvalitetsmärke för pizza - D.O.C. , som endast rätter tillagade enligt de klassiska reglerna har.
Den 25 oktober är en professionell helgdag med pizzaioler (som de som förbereder denna maträtt kallas i Italien).Så vad kallar moderna italienare riktig pizza? Det är lättare att svara på frågan - vad kallar de en falsk? Allt som inte är förberett i Italien. Verklig pizza har enligt deras mening en tunn skorpa, och dess fyllningar är mozzarellaost gjord av buffelmjölk och speciella tomatsorter. I form av tillsatser, enligt originalrecept, är endast olivolja, basilika, oregano och vitlök tillåten. Pizzadegen rullar inte ut utan roterar och kastas.
Det finns tre typer av riktig pizza i Italien:
* "Marinara" - olivolja, tomater, vitlök och oregano;
* "Margarita" - färsk mozzarellaost gjord i södra Apenninerna, plommonliknande San Marzano-tomater, basilika;
* "Margarita-Extra" - körsbärstomater och mozzarella gjord av buffelmjölk.
Det är vanligt att laga italiensk pizza vid en temperatur på 200-215 grader i vedeldade ugnar.
Italienare, som är kär i sin nationella maträtt, skyddar den på alla möjliga sätt från förfalskning. Fortfarande skulle det? Idag finns det mer än 23 000 pizzerior i landet. Det är lätt att förlora de klassiska recepten i en så stor skala. Och därför är napolitansk pizza nyligen skyddad av lag. Som bara ger en rund form upp till 35 cm i diameter. Anger vilken typ av jäst, salt, mjöl och tomat som används vid beredningen av skålen.
Särskild uppmärksamhet ägnas i lagen till beredningen av pizza "Extra Margarita", som verkligen måste innehålla en speciell syditaliensk mozzarella. Restaurangägare som uppfyller kraven som beskrivs ovan får tillstånd att märka maten med STG-förseglingen, vilket garanterar kvaliteten och äktheten hos det traditionella receptet.