Administration
KORNBRÖD (KORNBRÖD)

(Från boken V. Mikini "Guide till bageri- och jästproduktion" 1912, St Petersburg.)


Att göra bröd av spannmål bör förstås bokstavligt, det vill säga omvandling av fullkorn direkt till deg utan att först krossas till mjöl.
I många bakhandböcker, som Lesgaft, kallas fullkornsbröd felaktigt som att göra bröd med kli mjöl. Ett sådant vagt uttryck kan vara förvirrande. Att knåda degen från fint mjöl, skalad av kli och grovt mjöl, inte siktad, är i princip inte annorlunda.
En helt annan sak är beredningen av bröd verkligen från hela, det vill säga okrossat spannmål, vars produktion av deg inte har något gemensamt med vanlig spannmålsproduktion.
Idén att göra bröd direkt från ett fullkorn med hela sitt kli och hela sitt kli kunde bara ha uppstått vid en tidpunkt då den rådande tron, som anges i föregående kapitel, var att kli är hälsosamt och näringsrikt.
Utseendet på denna metod kan inte ses som ett steg framåt i tekniken, tvärtom är det inget annat än en återgång till den primitiva metoden. Som nämnts i den första delen av denna bok (i bakhistorien) i antiken, som bland fönikierna, erhölls degen från en blandning av halvkrossat korn med vatten. Denna princip är grunden för den nämnda metoden för beredning av fullkornsdeg, såsom kommer att beskrivas i detalj nedan.
Denna metod uppträdde först i Frankrike på 60-talet, när en viss handlare A. Sezille tog privilegiet att göra bröd direkt från spannmål utan att först krossa det till mjöl. Generellt sett är denna metod, som kallas "spannmålspanifiering", följande:
Först blöts kornet i 1/2 timme i vatten för att tvätta bort det vidhäftande dammet och framför allt för att mjuka de yttre skalen. Sedan passerar den genom en borstmaskin, där smutsen torkas bort med borstar. Därifrån gick det till en avskalningsmaskin, bestående av en trumma, vars inre sidoyta var täckt med ett perforerat järnplåt, på samma sätt som ett rivjärn. Kornet, som faller ner i denna roterande trumma, slits på grund av centrifugalkraft på den inre ojämna ytan och kornets (frukt) skal skalades av. Det kläckta kornet (vitt och rent) kom in i jäsningstanken, där flytande (10%) surdeg placerades, som redan var i jäsningstillstånd i ungefär en dag vid en temperatur på + 25 till 30 C. Här hölls kornet i ungefär 8 timmar inträffade dessutom i kornet i sig samma kemiska processer från verkningen av surdeget som i degen under jäsning, det vill säga en del av den olösliga stärkelsen förvandlades till lösligt dextrin, glutenet mjuknade och delvis upplöst, en del av mineralsalterna överfördes också till lösning. Som ett resultat av alla dessa processer blev kornet vått, svällde och blev mjukt och visköst. I denna form gick den in i en krossmaskin bestående av ett par släta axlar, mellan vilka kornet passerade, och det krossades i en gemensam tät massa, där emellertid individuella svullna korn kan urskiljas. Det var denna massa som fungerade som en deg för bakning av bröd. Tidigare späddes den något med vatten med tillsats av natriumklorid och utsattes för en andra jäsning, varefter, som vanligt, bildades limpor från den och bröd bakades. Med denna metod visade sig vetebröd vara vitt i utseende och ganska löst.När det gäller smak var det sämre än det vanliga, eftersom det liknade gröt och inte bröd, och dessutom, vilket är mycket viktigt, kom ibland fullkorn (inte oavsiktligt krossat) över i smulan, vilket mycket förstörde smaken. Men för det kostade det mindre än vanligt, eftersom slipningen försvann och därmed extra transport, lastning och lossning; sedan ökade värmen med över 30%. Därför verkade den här metoden ha en lysande framtid. Men verkligheten motiverade inte dessa förhoppningar. Cecilias bröd fann inte sympati i Frankrike och hans bageri upphörde snart att existera. Det franska krigsministeriet, där han vände sig med ett förslag för sin metod, tillsatte en kommission för en omfattande studie av denna fråga. Kommissionen som undersökte denna metod fann att det bröd som erhålls med denna metod är mycket grovt (i utseende), smaklöst och innehåller en betydande mängd icke-näringsämnen. Cecils bröd innehöll nästan allt kli, vars utbyte inte översteg 3%, medan det vanliga soldatbrödet i Frankrike gjordes av mjöl, från vilket cirka 15% av kli togs bort.
Cecils metod uppträdde under tiden på tryck till exempel i vår militära samling 1872 (vol. 86, del 1, sidan 333) och uppmärksammades av militärledningen.
Därför övervägdes det av oss i den tekniska kommittén för Main Quartermaster Directorate, där Lesgaft gjorde en rapport om detta, som fick i uppdrag att göra en testbakning av rågbröd med denna metod. För detta tvättades råg, urinerades, skalades på en Henkel-Sekka-skalningsmaskin och krossades efter jäsning på rillade valsar. Den resulterande massan av krossat spannmål knådades med vatten, till vilket bordssalt tillsattes, på en Vikgorst-knådare, varefter den formades till bröd och bakades i Vikgorst-ugnar. Bristerna i den befanns vara desamma som i Frankrike, det vill säga främst gustatoriska. Det smakade grovt och innehöll många krossade korn, vilket gjorde det till en obehaglig livsmedelsprodukt. Den senare omständigheten förklarades av ofullkomligheten hos den räfflade rullmaskinen, och därför beslutades att upprepa experimentet och ersätta denna maskin med Hermanns franska kornpressmaskin och bestod av tre stenaxlar med skåror. Men denna erfarenhet gav också samma negativa resultat.
År 1874 uppträdde Ceciles metod i Österrike, där militäravdelningen också blev intresserad av den, som beställde ett experiment med bakning enligt denna metod i en livsmedelsbutik i Wien, där uppenbarligen också ett negativt resultat erhölls, eftersom det inte fanns någon upprepning av experimentet.
Vi började redan glömma Ceciles metod, när 1875 plötsligt fick huvudkvarterdirektoratet en ansökan från en viss Zarin, som föreslog att prova metoden att baka från fullkorn som han uppfann. Vid applicering fästes ett prov bröd, som visade sig vara välbakat men innehöll individuella, okrossade korn, som i Ceciles bröd. Mängden fukt i brödet var också betydande - cirka 51% i smulan och 30% i skorpan.
Enligt uppfinnaren gav hans metod inte mindre och inte mer än 100% värme. A. Zarin hävdade ett patent för sin uppfinning i Department of Trade and Industry, där han påpekar nackdelarna med Cecils metod som han eliminerade, nämligen:
1. Användning av fermenterad vätska för spannmålslåsen och dess dränering tillsammans med de näringsrika delarna som har passerat in i den från spannmålen,
2. hälla hela mängden vatten och salt i det krossade kornet, samtidigt och jäsa hela degen samtidigt, varför det visar sig vara vagt och dåligt bakat,
3. Skalning av spannmål, där en del av näringsämnena går förlorad, etc.
Zarins metod var som följer: Efter noggrann tvätt, som avlägsnades: skräp, skadliga föroreningar och smuts som fäste vid skalen, blöts kornet i 24-30 timmar i rumsvatten. Tillräckligt vått korn krossades av en kornpressmaskin.Raschin bereddes med vatten från ett hänglås med tillsats av surdeg och en del krossad korn, till vilken resten av degen tillsattes i tre steg, när jäsning fortsatte, varifrån, som vanligt, bröd bakades. Skalning av spannmål tilläts av Zarin endast för bakat (råg) eller vitt bröd, medan svartbröd bör bakas från fullkorn för att bevara diastaserna i skalen.
I sitt uttalande lovade A. Zarin att ge statskassan enorma årliga besparingar, om hans metod antogs.
Den tekniska kommittén beslutade att testa Zarins metod inte bara genom att baka bröd utan också med experimentell mat från ett företag från L.-GV. Izmailovsky-regementet i mars 1876 (inom 50 dagar).
Totalt 30 bakverk producerades, varav 20 visade förekomsten av enskilda korn och 16 bakverk visade härdning. Bröden innehöll cirka 46% vatten. Lödet visade sig naturligtvis inte 100% utan som vanligt cirka 45%.
När det gäller densitet var kornbröd 30% tyngre än vanligt bröd. När det gäller lagringskapacitet skilde det sig inte från vanligt. När det gäller fysiska egenskaper var kornbröd sämre än mjölbröd med lägre porositet och smakade sämre, vilket resulterade i att soldaterna åt det motvilligt.
Samtidigt med dessa experiment i det hygieniska laboratoriet i St Petersburg. Military Medical Academy genomförde ett jämförande experiment om smältbarhet av spannmål och vanligt bröd, både på människor och hundar, och maten gavs blandad.
Baserat på forskningen kom experimenterarna till följande slutsats:
och). ersättning av mjölbröd med spannmål resulterade i en minskning av smältbarheten av torrsubstans och kväve i livsmedel;
b). de absoluta smältbarhetssiffrorna visade sig vara mycket högre hos en person som är van vid växtfoder;
i). förändringen av bröd påverkade uppenbarligen inte den kvävehaltiga ekonomin.
Eftersom den kemiska sammansättningen av korn och mjölbröd är mycket lika (i spannmål - 51,71% torrsubstans och 7,929% kväve; i malt - 52,57% torrsubstans och 8,028% kväve), tillskrev forskare kornbrödets sämsta smältbarhet till dess fysiska egenskaper .: den innehöll många okrossade korn som verkade oförändrade i avföringen. Dessutom krossade kärnkvarnen inte eller slipade skalen, som kvarnstenar, utan krossade bara kornen, förskjutade kärnan från skalen och förvandlade de senare till platta kakor. I en så grov form skulle membranen irritera tarmväggarna och orsaka ökad peristaltik (snabb rörelse och utsöndring av mat) och, som ett resultat, dess mindre smältbarhet ”.
Båda experterna kom till slutsatsen att spannmålsbröd inte bara smälts sämre än mjölbröd i sig, men även i dess närvaro resteras maten (med en blandad diet) sämre än med vanligt bröd.
Sommaren 1876, i Krasnoye Selo, under lägret gjordes ett andra test av Zarinas spannmålsbröd i ännu större skala, med vilket fyra regementen från 22: e infanteridivisionen och en liten del av vakterna var nöjda, för vilka 1 585 rågskogar släpptes. Kornet sorterades förut och skalades på en Secca-maskin med 2,5% avfall. Löd = 48,25%.
Kommissionen kom till följande slutsats:
1) brödet som skickades till trupperna var otillfredsställande bakat, för överflödigt och innehöll fullkorn;
2) därför förklarade de lägre ledningarna missnöje med brödet;
3) med mer noggrann mekanisk bearbetning av spannmål och bakning av bröd i en vanlig rysk ugn, visade det sig vara mer framgångsrik;
4) den korta varaktigheten av upplevelsen, brådskan med tillagningen av bröd och den otillräckligt strikt dragna parallellen vid bakning av spannmål och mjölbröd, kräver lång erfarenhet av införandet av nödvändiga mekaniska förbättringar från kornpressens förbättring av ugnar. För sökandet efter förbättrade kornpressmaskiner fick Zarin 3000 rubel.
1882 levererades en bil till dem, som dock visade sig vara otillfredsställande vid preliminär testning; den andra bilen, trots upprepade repetitioner av Intendanstvo, levererade Zarin inte.
Privata bagerier i Moskva och Saratov, arrangerade enligt Zarin-principen, lyckades inte heller och upphörde snart att existera.
Från 1882 till 1890 stannade frågan om spannmålsbakning, men 1890 rapporterade Dr. Kareev vid ett möte i den tekniska kommittén att han, efter att ha satt sig som mål att förbättra spannmålsbakningen, kom med 3 sätt att uppnå detta:
1) efter tvättning och 18 - 20 timmars lober krossas kornet mellan axlarna som roterar i motsatt riktning till varandra, vilket kommer att krossa skalet och krossa det i små partiklar,
2) tvättat men inte helt blött korn males i en vanlig handkvarn för att erhålla deg,
3) ytterligare bearbetning av testet skiljer sig inte från den tidigare använda. Samtidigt med Dr. Kareevs förslag hittills. Zykov föreslog en förbättrad metod för bakning av bröd från spannmål, som huvudsakligen bestod i anordningen för en kornpressmaskin, där kornet med skal maldes. Denna metod testades i Izmailovsky-regementet.
Samma år fick Department of Trade and Manufactures ansökningar om privilegium för metoden och maskinen för bakning av spannmål från A. Golovin och otst. eftersom. Zykov. Det visade sig att båda maskinerna för vilka privilegierna begärdes hade samma struktur: var och en bestod av ett cylindriskt hölje av järn, öppningsbart i längd, med en solid botten och den andra perforerad. I höljet, på en roterande axel, sattes knivar, åtskilda av plattor; dessa knivar rörde sig mellan fasta knivar, fästa på höljets inre yta. Från sidan av den perforerade botten slutade axeln med en skruv. En spannmålsmottagare är placerad i cylinderns andra ände. När man kommer från mottagaren till maskinen bryts kornet med knivar och flyttas till slutet av maskinen, där det fångas upp av skruven och tvingas genom den perforerade botten. 1892 organiserades spannmålsbakning i Riga av Gelink, vars bröd visade sig vara välbakat av jäst deg, näsborre, behaglig lukt och smak, även om vissa fullkorn hittades i smulan; vatten i en limpa den sjätte dagen för bakning bestämdes med 44,5%. Militärrådet beslutade att beställa två maskiner från Gelinka: en stor för Vilna militärbageri, en annan liten med manuell körning och att utföra ett tvåmånadersexperiment för att förse trupperna från Rigas garnison med Gelinkas spannmålsbröd.
En provision skickades till Zykovs bageri, som fann följande: det tvättade kornet blötläggs i 10 - 12 timmar i en vätska som innehåller en viss mängd gammal deg och jäst. Kornet blötläggs och fermenteras, varefter det kvävs av en maskin, som liknar en amerikansk köttkvarn, utrustad med mindre hål; Kornet som hälls i tratten krossas delvis med en roterande skruv mot de inre riflarna, delvis skuren med 4 knivar och pressas genom flänshålen med skruven. Den manuella maskinen fungerar ganska hårt och producerar bara 20 pund deg per timme. Vid analys av Zykovs kornbröd, tillverkat av Dr. Dobriansky, visade det sig: vatten - 42,29%, protein - 11,36%, fett - 0,32%, fiber - 1,23%, kolhydrater - 43,6%.
Erfarenheten från Grenadierregimentet följer inte Zykovs misslyckande med att leverera en bil.
Upplevelsen av maten från Riga-garnisonen från 2 december 1893 till 2 februari 1894 med spannmålsbröd tillverkat i Gelinka-bageriet gav följande resultat.
De lägre raderna åt bröd med gusto och åt hela portionen på tre pund under den första veckan; under den andra veckan undernärdes 1,2 pund. Slutligen, från den 3: e veckan, fanns en undernäring på 1 pund per soldat. Att väga folket gav ingen bestämd indikation: tillsammans med en viktökning på 1 till 1,5 pund sågs en liknande viktnedgång. I sanitära termer var resultatet mycket tillfredsställande: inga tarmsjukdomar observerades.Alla rapporter bekräftar också att kornbröd inte förblev eller formades längre än mjölbröd.
Administration

Fortsättning av ämnet.

Enligt definitionerna i den tekniska kommitténs laboratorium innehöll 9 brödprover från 38,10) till 44,8% vatten (i genomsnitt 6-7 dagar efter bakning); bröd innehöll ofta inte krossade korn, var kryddat och saknade porositet; smakade som vaniljsåsbröd. De fyra bröden som undersöktes i det hygieniska laboratoriet vid Medical Academy av Dr. Brusyanin var 38 cm långa och 14 cm breda och 9 cm höga och vägde från 2.380 till 2.450 gram; den 18: e dagen efter bakning innehöll de 51,42% vatten i smulan och hade en surhet på 18,6% (enligt Lehman) och en porositet på 51,31%. Brödets smak var sött och surt; vid tuggning var bitar av grovkrossade kornskal såväl som fullkorn tydliga; brödet bakades med tillsats av kumminfrön. Brödskivorna i samma låda med sjukhusbrödet blev mögliga tidigare än den förra, den sjätte dagen.
Baserat på dessa data prof. Shydlouski gav följande slutsats: ”Brödproverna som skickades in för bakning, smak, lukt, porositet och förhållandet mellan skorpa och smulor var av tillfredsställande kvalitet, men det bör noteras: deras speciella smak, överdriven fuktighet samt innehållet i okrossade korn, som borde minska näringsvärdet för detta bröd, så det kan knappast ersätta mjölbröd; dessutom gör vattnet det instabilt ”.
I ett experiment med 256 pund spannmål erhölls 378 pund bröd i 47 bröd; bränningen visade sig vara 42,1%; brödet innehöll 45 - 47,36% vatten. Stora skal sågs i smulan, liksom inte lossna klumpar från otillräcklig blandning; härdad i nederkant. Militärkommissionen kom till följande slutsatser:
1. Gelinks manuella maskin är inte tillämplig på grund av alltför stort arbete som krävs av den.
2. Att knåda korndeg för hand är mycket svårare än mjöldeg;
3. Vattnet från spannmålslåsen ska inte kastas, eftersom vissa extraktion av proteiner och eteriska oljor löses upp i det. den bör tjäna som flytande surdeg och rasp;
4. Brödet var fuktigt, något elastiskt;
5. Maskinens produktivitet bestämdes till 35-1 / 8 - 61-3 / 7 pund per timme, vilket inte motsvarar den avtalsmässiga mängden på 3 poods per timme.
Samma år levererades en stor Gelinka-maskin och testades från enheten på Military Bakery i Vilna. Eftersom det visade sig att uppfylla alla villkor i kontraktet, fortsatte det till den experimentella tillhandahållandet av Vilna garnison, och parallellt med spannmålsbröd gjordes observationer på maten av mjölbröd. Experimentet involverade: 4: e Dragoon Pskov-regementet, 2 reservinfanteriregiment; 182: e Novotroitsky och 183: e Molodchensky, fält 105: e Orenburg och 107: e Troitsky-regementen, 2: a, 3: e och 16: e ingenjörbataljoner. Totalt utdelades 150 608 trepund dagliga ransoner. Erfarenheterna i olika delar varade från 1,5 till 3 månader; i varje del av kommissionen övervakade de utvecklingen av experimentet och utarbetade en rapport om både kornbröd och mjöl. Den allmänna slutsatsen var ungefär följande: i början av experimentet bakades spannmålsbröd ganska rå med kryddor och innehåll av många stora delar. Gastrointestinala störningar observerades i vissa delar av utfodringen av sådant bröd; när brödet därefter bakades framgångsrikt inträffade inte sjukdomar, de lägre raderna åt villigt bröd, lite skilde det dock från mjöl; Parallell vägning av matförsörjningen med båda bröden gav i vissa delar ett gynnsamt resultat för spannmålsbröd, i andra är det obestämt. I allmänhet var den rådande uppfattningen att spannmålsbröd är bra och helt kan ersätta mjöl. Under hela experimentet skickades en korn- och mjölbröd till den tekniska kommitténs laboratorium varje vecka. Under den första månaden innehöll kornbröd i genomsnitt 45% vatten, härdades ofta och innehöll stora skal med 1/3 till 1/2 korn i storlek.På grund av långvariga observationer i Vilna-bageriet bestämdes kostnaden för spannmålsbröd jämfört med mjölbröd och det visade sig att spannmålsbröd verkligen kostade mindre än mjölbröd, även om det bara var något.
Produktionen av spannmålsbröd i F. Gelinks bageri i Riga utfördes enligt följande. Råg lyftes ursprungligen med en hiss till övervåningen, där kornet utsattes för kemtvätt och sortering på tjäror och triremer, ibland avskalning (2-3% avfall).
Härifrån riktades kornet till nedre våningen i stora runda järnkärl utrustade med en dubbel botten och en dräneringskran. I dessa kärl tvättas råg med vatten tills det strömmande vattnet slutar grumligt; sand, tunga föroreningar och smuts faller ner genom nätet till botten, lätt torrkross etc. Flyter upp till vattenytan och avlägsnas med sikter. Efter att sköljvattnet har tömts ut hälls karet igen med rent vatten vid en temperatur av 50 - 53 ° C; i detta vatten vätes kornet tills det sväller och mjuknar så mycket att det lätt krossas och gnuggas mellan fingrarna; beroende på rågsorten tar det 2 till 4 timmar. Mängden smuts som ackumuleras under blockeringen på vattenytan avlägsnas av siktarna för andra gången. Vid slutet av brantningen får vattnet rinna långsamt (inom 1/2 - 1-1 / 2 timmar), vilket hjälper till att rinna av genom att lyfta kornet från botten av karet till ytan med träskovlar efter 1 -1 / 4 timmar. Det svullna kornet bearbetas till deg med hjälp av en maskin som uppfanns av Gelink kallad en “degtillverkare” (panificator). Det finns två sådana maskiner i bageriet, av olika storlekar och kapacitet. Den mindre, som väger 35 pund, är 6 fot lång, 5 fot 4 tum hög, 2 fot 5 tum bred och producerar 10-12 pund deg per timme, den större, med motsvarande större vikt och dimensioner, ger upp till 30 pund per timme.
Maskinen består av två delar; från kroppen och den ändlösa skruven som roterar inuti.
Panikatorns kropp består av en lätt konisk gjutjärnscylinder, på vilken en ändlös skruv med två progressiva snitt roterar på en horisontell axel. Vid den smala änden är cylindern tätt stängd och utrustad med en mottagningstratt för spannmål.
I den breda änden är den utrustad med en perforerad fläns som en amerikansk köttkvarn. Ett annat perforerat septum placeras vertikalt i mitten av cylindern. Hela maskinen är byggd och fungerar enligt principen om en mopsfabrik. På insidan är cylindern utrustad med 12 längsgående ribbor. Framför de perforerade ytorna (den inre skiljeväggen och ändflänsen) roterar två korsformade knivar tätt monterade på axeln, vars spets riktas i en vinkel mot den perforerade ytan. För att kyla massan under drift omges cylindern av ett hölje och kyls av vatten. Arbetet med denna maskin är som följer:
Kornet som hälls i tratten med träskovlar går in i cylindern, där det fångas upp av propellerbladet; spannmålsinflödet regleras av själva skruven. Kornet i maskinen är slitna mellan cylinderns räfflade yta och skruvgängan, vid vilken den krossas och slits, skalen spricker och bryts i bitar. Efter skruvens gång rör sig hela krossad massa framåt. Efter att ha nått den inre perforerade plattan skärs den med knivar och trycks sedan genom följande massas tryck genom hålen i skiljeväggen in i maskinens andra fack. Samma korn som enligt uppfinnaren inte är tillräckligt krossade och inte kan passera genom skiljeväggens hål hålls tillbaka av kroppens spår och rör sig i motsatt riktning mot cylinderns mynning för att genomgå slipning igen . I maskinens bakre halva utsätts kornmassan för samma operation, varigenom en ännu större krossning av kornet uppnås. Slutligen pressas hela massan genom den yttre perforerade flänsen och kryper i form av tunntarmen in i en träskål och presenterar en degig massa redo för jäsning.
Krossad mellan fingrarna eller utsmetad på vitt papper, det är en jämn grå massa, på vilken gulaktiga korn av finkrossade partiklar av kornskal syns tydligt; ibland stöter större delar på; fullkorn eller skal kommer över som ett undantag. För surdeg tas resten av degen, som för beredningen av raspen blandas noggrant med en del av den färska massan med tillsats av vatten kvar från spannmålen. För 20 pund gammal deg, ta 3 pund färsk massa och? hinkar med vatten; efter noggrann knådning av flytande vass får de stå tyst i 8 till 10 timmar, beroende på om de vill få mer eller mindre surt bröd. Vanligtvis framställs raschin på kvällen och nästa morgon knådas det på det och blandar resten av degen i andelen två delar av den senare till 1 del raschin. Om degen visar sig vara för tjock hälls vatten efter behov. Sedan kommer tillsatsen av salt och? pund kummin. Från knådaren placeras degen för grobarhet i slutna färjor i 1 - 1,5 timmar. Därefter skärs degen i 4 - 5 pund bitar, av vilka avlånga bröd bildas: ugnstemperaturen ska vara 290 C vid plantering och sedan går den ner till 270. Brödet sitter i ugnen i genomsnitt 2 timmar 5-10 minuter. När det tas ut ur ugnen kyls brödet och förvaras i ett svalt rum i hyllorna.
Brödet som erhålls på detta sätt skiljer sig lite i utseende och smak från rågmjölbröd. Enligt innehållet i mängden syra finns det två typer av bröd:
ett). Soldaten är surare och
2). Söt och syrlig.
Den första säljs till 60 kopeck, den andra till 65 kopeck per pood. Uppfinnaren tillskriver följande fördelar jämfört med mjölbröd till sitt bröd.
1. Brödets sammansättning innehåller alla kornens beståndsdelar, vilket gör att det finns fler näringsämnen i det.
2. Tack vare noggrann rengöring av spannmålen är brödet helt rent, fritt från ergot och andra skadliga föroreningar.
3. Genom tvättning avlägsnas svampsporer så att brödet inte blir mögligt längre.
4. Bakgraden för spannmålsbröd är 48 - 50% mot 38 - 40% för vanligt mjöl.
5. Kornbröd är i genomsnitt 15 kopeck per pood billigare än mjölbröd.
Smältbarheten av detta bröd kommer att diskuteras i detalj i kapitlet om brödets smältbarhet i allmänhet.
Nyligen togs privilegiet i Frankrike för den nya förorenaren Degoff och Georges.
Panificator Degoff och Georges.
Panificator Degoff och Georges. (se bild) består av en skruv (A) som roterar i en cylinder (B). Axelns (G) axel (A) vilar på lager (C - D). Cylindern är utrustad med en mottagningstratt (E) för att hälla spannmål. Skruvslaget, det vill säga avståndet mellan dess två närmaste skär, är konstant över hela dess längd, medan skärets djup, som först är tillräckligt för att rymma fullkorn (se figur), minskar gradvis mot utgången; som kan ses i figuren på höger sida, och i slutet passerar bara pulvret igenom. I djupet av dessa huvudskruvspår, i gapet som delar de två utskotten på skruven, skärs små spår av samma storlek korrekt med skruvändens sista spår. Den inre ytan på cylindern har också spiralformade spår, men i motsatt riktning till skruvspåren, det vill säga om spåren på skruven går från vänster till höger, sedan i cylindern tillbaka från höger till vänster. På cylindern är spåren desamma längs hela längden, inte som en skruv. Spårskärningens lutning är 17 grader 40 '.
En fördelare och en matare placeras i trattens nedre del, som tjänar till att mata in den blandade mängden spannmål och vatten; båda fungerar i enlighet med skruvens rotationshastighet.
Apparatens placering kan vara horisontell, vertikal eller lutande - det gör ingen skillnad.
För att utföra den direkta produktionen av bröd enligt metoden Degoff och Georges utsätts kornet för preliminär behandling, som består i att tvätta det i vatten, varefter det läggs i ett annat kärl, som har dubbelt så stor volym som kornet. Cirka en liter vatten hälls där per kilo vete.När du dricker varmt vatten räcker sex timmar för att kornet blir vått, sväller och fördubblas i volym. När kornet har blivit genomblött kan du göra en deg av det. Den erforderliga mängden surdeg och salt tillsätts omedelbart. Du kan göra detta efter att kornet har passerat genom apparaten.
Kornet som bearbetas på detta sätt hälls i panikatortratten, varifrån det automatiskt kommer in i själva apparaten och passerar genom fördelaren, vilket reglerar spannmålsinflödet i proportion till apparatens produktivitet.
Från fördelaren kommer kornet in i gapet mellan skruvspåren och den yttre cylindern. Eftersom skruven och cylindern har motsatt skärning, spelar de rollen som en sax, som samtidigt skär kornskalet och slipar och smuler kärnan och bildar en fin gröt från dem, som förvandlas till en homogen deg nära utgången från apparaten . Men för slutbearbetning kommer degen in i degkvarnen, som består av två korrugerade plan, vars avstånd kan justeras efter behag. (Det ena rörliga planet är en fortsättning på själva skruven, och det andra är fixerat, vilket är en fortsättning på den yttre cylindern).
Degen kommer ut ur apparaten i form av en oändlig våt tarm, bestående av blötläggda, gnuggade och krossade korn och är en helt homogen massa.
Efter tillsats av surdeg och salt är degen redo för jäsning. För att förhindra uppvärmning av den bearbetade massan och bibehålla den erforderliga fuktighetsgraden är ett inlopp för cirkulerande vatten anordnat på ena sidan av mottagartratten. Röret är utrustat med tre kranar som kommunicerar: en direkt med tratten, den andra genom anslutningsrör med den inre håligheten på den rörliga skruven (ihålig skruv). Passerar genom det centrala hålet i axeln, kyler vattnet skruvgängan och går ut genom ett rör med ett utlopp nära knådaren. Den tredje ventilen kommunicerar med det mellanliggande utrymmet mellan den yttre cylindern och skruven. På detta sätt undviks uppvärmning av massan, vilket skulle orsaka oönskad gelatinisering.
Degen som kommer ut ur maskinen läggs i en skål, täcks av en duk och placeras på en varm plats. När jäsning börjar bildas bröd från degen som läggs på brädor och täcks med duk innan den planteras i ugnen. Sedan bakar de som vanligt.
Med denna metod ger 100 kg vanligt vete 150 kg bröd (eller 180 kg deg)

Morbror sam
Låt oss tacka Admin för att inte låta ett sådant lager av vår historia sjunka i glömska!
Från de verbala fraserna och vikterna från förra seklet andades en sådan själsfullhet.
Det visar sig att det fanns många smarta människor i tsararmén (med en noggrannhet på tiondels procent, bestäm proteiner, fetter och kolhydrater i bröd, och utan några FEC och spektrumanalysatorer)!

Kort sagt är det dags för oss att börja odla lite råg, vete, havre, stavat i sina dachor (vem som helst som har det). Tvätta spannmålen, blötlägg och mala i en köttkvarn med ett fint galler.
Administration
Och det är väldigt intressant att läsa.
Du bör åtminstone titta igenom din bakningshistorik.

Förresten, farbror SAM kolla in den här tråden:

Varför butiksköpta bröd smakar bättre
https://mcooker-svm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=4325.0
Nikama
Jag vill dela en artikel om spannmålsbröd.
Forskare har fått reda på vilket bröd som håller trycket normalt
8 oktober 2009 | 11:45

Att äta bakverk tillverkade av obearbetade korn hjälper till att bekämpa högt blodtryck.

Forskare från Harvard School of Public Health i Boston (USA) genomförde en studie och fann att män vars kost innehåller sådana livsmedel är mindre benägna än andra att utveckla högt blodtryck.

Studien involverade 51529 män 40-75 år som följdes i arton år. 31.684 försökspersoner vid tidpunkten för experimentets början led inte av högt blodtryck, cancer eller hjärtsjukdomar. I slutet av observationen led 9227 personer av högt blodtryck.De allra flesta av dem åt dagligen högst 3 gram obearbetat kornbröd. Och de som konsumerade i genomsnitt 52 gram spannmål var 19% mindre benägna att utveckla högt blodtryck än andra.

Det är anmärkningsvärt att sambandet mellan konsumtion av obearbetade korn och risken för att utveckla högt blodtryck kvarstod oavsett hur många grönsaker och frukter försökspersonerna åt, om de tog vitaminer, om de var fysiskt aktiva och om de testades för blodkolesterolnivåer .

Obehandlat spannmål smälts väl av kroppen och innehåller mycket fiber och näringsämnen. Amerikanska läkare rekommenderar att de som vill upprätthålla ett hälsosamt kardiovaskulärt system konsumerar minst 85 gram obearbetade korn per dag.
Lat
Hittade en intressant artikel om en tysk bagare.

Hans Büllingen, en professionell bagare med över 20 års erfarenhet och mycket strikta regler, har bott i Ukraina i två år. Först - Odessa, nu - centrum för den bergiga Krim, foten av det berömda berget Ai-Petri, byn Sokolinoe. Och en riktig "epidemi" av hälsosamt bröd utvecklas runt.
I Hans hus brinner en eld oupphörligt i en vedspis. Bröd baserat på surdeg från fullkornsmjöl bakas idag i Novopolye, Kuibyshevo och Malosadovoye.

Vilka särdrag har brödkulturen i Tyskland?

I Tyskland, liksom i Österrike, fanns det en hög nivå av bagerikultur. Industrialiseringen förstörde denna process, liksom många andra. I centrala Alperna höll kelterna ut länge. Dialekten, som fortfarande används av människorna som bor där, är en blandning av keltiska och latinska element. Råg har odlats här länge och vete kom från söder. Romerska soldater tog över världen inte tack vare kött - de bar vete i ryggsäckarna, vilket återigen visar de exceptionella egenskaperna hos denna typ av spannmål.
Ett intressant faktum är att bondkvinnorna öster om Rhen och söderut till Florens höll samma tradition: de lämnade en bit deg till nästa bakning. I Italien kallade bondekvinnor denna bit Pasta-madre (moderdeg). Jäven kallades Pasta-padre (faderdeg). Numera vet de om surdeg, men de använder det inte mycket. Surdeigsbröd bakades också av manliga bagare i de österrikiska Alperna och i de norra Alperna i Tyskland för stadens behov. Allt detta vittnar om det faktum att användning av surdeg innebar utveckling av sinnets praktiska förmågor, nödvändiga för att skapa handelsstrukturer, organisation av fabriker, vilket framgår av exemplet med utvecklingen av städer i mitten Åldrar i Habsburg-regionen.
Vetens värde och näringsmässiga fördelar beror helt på hur du konsumerar det. Fördelarna är minimala om det är bearbetat vete (det gör vitt mjöl). Cirka 40% av spannmålssammansättningen avlägsnas från sådana produkter, och det är bara de 40% som innehåller det mest värdefulla: kornbakterier och kli, det vill säga vitaminerna B1, B2, B3, E, folsyra, kalcium, fosfor, zink, järn, fiber.

Varför bestämde du dig för att öppna ett bageri? Hur länge sedan hände detta? Hur populär och lönsam har den här verksamheten visat sig vara?

Mitt bageri har varit i drift i 19 år. Det fanns totalt sex sådana bagerier i Tyskland. Vi var pionjärer. Vår slogan är "Aktion gutes Brot" ("Operation: bra bröd"). Vi utvecklade idén om hälsosamt bröd som en vanlig livsmedelsprodukt. Brödet såldes redan innan det bakades. Det beställdes alltid och betalades i förskott. Denna verksamhet har verkligen varit framgångsrik. Det finns ett talesätt att bagare och slaktare alltid har pengar. Men hur mycket pengar och den tid som jag lyckades tjäna dem anser jag resultatet av min andliga tillväxt i arbetet.

Varför bestämde du dig för att sälja bageriet?

Jag säljer inte ett bageri. Jag väntar tålmodigt på rätt ögonblick för att vrida nyckeln i dörren igen. Jag tänker inte bara min tid utan förbereder mig väldigt intensivt. Den nya tiden kommer snart, och det borde finnas tillräckligt med olja i lamporna.
Hur du gör ditt eget bröd surdeg, läs här.
Fullkornsjästfria brödrecept finns här.

Vad tar dig till Ukraina?

Ett flygplan, Odessa Waldorf School, en vän från Kazakstan, "Eugene Onegin" och absolut förtroende för min inre röst.

Vilka egenskaper ska en person ha för att starta ett litet företag för att baka hälsosamt bröd? Vad behöver du för att komma igång och först och främst?

Det här är en Hamlet-fråga! Gör inte något efter ditt outbildade sinne. När jag reste i Italien och korsade Alperna var min ryggsäck full av bröd, som jag hittade och köpte i dalen. Två månader kvar innan min magisterexamen försvarades. Jag gick många kilometer för att se 20 ugnar och förstå hur de fungerar. Mitt bageri var baserat på denna kunskap. I åratal ville jag inte ändra en enda detalj. Jag har följt makrobiotiska principer i sju år. Således fick jag reda på näring i allmänhet. Jag fick upplevelsen av mina misstag på exemplet med min egen kropp och lärde mig att korrigera dem. Människor underskattar hur lätt det är att förgifta dig själv och andra med mat och hur det bereds.

Vad är kostnaden för handgjorda fullkornsbröd om det bakas i Ukraina av ansträngningarna från ett litet familjebageri?

Tillbaka i skolan lärde jag mig att den lägsta kostnaden för en bulle är kostnaden för det mjöl som den är gjord av. Resten är din. Faktum är att beräkningen görs så här: du behöver fyra gånger mer än det mjölpris som används för att täcka alla kostnader (inklusive affärssamtal och resor). Då kanske det finns några pengar kvar så att det alltid finns smör på ditt bord.

Människor köper ofta bröd utan att fästa vikt vid dess kvalitet. Varför är det så viktigt att ha hälsosamt bröd?

Det första steget i att förstå bröd är att veta om spannmålen. Vete- och rågkorn består av tre delar: bakterien, den inre delen och skalet. Varje del har ett annat syfte: embryot är ansvarigt för livets fortsättning och innehåller styrkan hos den nya växten, den innehåller fetter och syror. Kornens mittdel bildas under relativt kort tid - från april till juli eller augusti, när solen är mest aktiv. I naturen tjänar denna del som mat för embryot under groningstiden. Den innehåller främst kolhydrater. De förändras under påverkan av de syror som finns i växten när tillväxtprocessen börjar. Kornets skal innehåller mineraler (i 100 kg spannmål - cirka 2,4 kg mineraler). Tack vare det kan spannmålen lagras under mycket lång tid.
Det andra steget i att förstå bröd är att veta om jäsningsprocessen, jäsning, som sker med deltagande av mänskliga händer. Inte mycket teori behöver förstås för att förstå detta fenomen - det är bättre att undersöka det empiriskt.
Vi kallar jäsningsprocessen för bröd surdeg. Surdegen kan skapas av rågmjöl på tre dagar. Men det finns andra metoder baserade på jäsning av frukt eller honung.

Hans Tips:
1. Rågbröd bör ätas tidigast den fjärde dagen efter bakning. Korrekt beredd rågbröd kan lagras i upp till 20 dagar.
2. Bröd äts bäst på morgonen.
3. Olika typer av bröd är lämpliga för människor med olika temperament: tillsats av havregryn är att föredra för koleriska människor, kornmjöl är för sanguine människor, vetebröd är lämpligt för flegmatiska människor, råg är lämpligt för melankoliska människor.
4. Processen att göra hälsosamt bröd varar från 10 till 16 timmar, inte mindre. Jäst- eller surdegsenzymer bör "arbeta" på degen ungefär samma tid som processen för dess matsmältning i människokroppen tar.
5. Tillsatser: Solrosfrön och spannmål är bra i bröd. Fröna lägger till det saknade fettet, flingorna hjälper till att rengöra tarmarna. Men russin och nötter i bröd förstör inte bara karaktären av brödet utan stör också dess rätta matsmältning. Malt bör inte tillsättas artificiellt till brödet. Men det kan bildas under tillverkningsprocessen - sådant bröd bakas i 6 timmar vid en temperatur på 120 grader.

Fermenterna för surdeg kommer från luften vi andas in - bagaren deltar i en nästan helig process, imiterar och stöder andningsprocessen av bröd. Vi absorberar syre och avger koldioxid. Surdegen fångar också syre från luften och sedan bearbetas kornets mineraler till mycket smältbara salter. Embryot stöder denna process, som tar 6 till 16 timmar, beroende på kvaliteten på spannmålen och målet vi strävar efter.
Det är därför surdegsbröd är så användbart: det främjar mineralisering av kroppen och harmoniserar tänkande. Det har en gynnsam effekt på både kroppslig och mental hälsa. Naturligtvis är bra bröd inte allt som behövs för fullständig lycka. Men rätt bröd är den viktigaste maten för att upprätthålla mental och fysisk balans.
I "industriellt" bröd, lägg bara till de salter som borde bildas i surdeg. Den kemiska industrin producerar dem i överflöd. De olika salterna ger dig vilken smak du vill. För att få degen att höjas används en mycket stor mängd jäst, som tillverkas i produktion, också långt ifrån att baka bröd. På fabriken tar processen att förvandla mjöl till bröd cirka två timmar. Naturligtvis är denna teknik billigare.
Vad är det vanligaste brödet på ditt bord? Vad föredrar dina nära och kära?

Vi har många typer av bröd - eftersom olika bröd passar olika människor, olika personlighetstyper. Valet beror också på ålder. Fullkornsbröd rekommenderas inte för barn under en viss ålder. Kornets skal bör uteslutas. Vuxna tenderar att antingen vete eller rågbröd. Vete- eller rågbröd, bröd med tillsats av korn eller havre resonerar med en viss persons temperament. Regeln är: havre är att föredra framför koleriska människor, korn - till sanna människor, vete - till flegmatiska människor, råg - framför melankoliska människor. Brödet som görs av en mästares händer kommer att ta hänsyn till och förbättra egenskaperna hos varje temperament. En annan egendom när man väljer bröd är förknippad med årstidsbytet. Så en välsorterad familjebrödkorg speglar alla dessa detaljer och innehåller olika typer av bröd - det ser både attraktivt ut och uppfyller alla familjemedlemmars smak.
Nagira
Lat, tack!
Det är naturligtvis önskvärt att ange källan till artikeln. Förutom profilinformationen om bröd var två år av hans liv i Ukraina också anslutna ... på den bergiga Krim
Och när jag hittade källan förstod jag allt fram till den 04/04/2012.
Tja, den ursprungliga källan med foton av bagaren - /yogalifejournal.com/projects/i_can/1389
Och hänvisningar i denna artikel till surdegs- och brödrecept leder till oss här

Alla recept

© Mcooker: Bästa recept.

Webbplatskarta

Vi rekommenderar att du läser:

Val och drift av brödtillverkare