I våra öppna utrymmen är en utsökt italiensk maträtt "Pasta alla Carbonara" ganska populär, vars recept också finns på vår brödtillverkare. Men i själva Italien, när det gäller ålder och popularitet, ligger denna pasta framför en annan pasta, den mest populära italienska maträtten i världen efter napolitansk pizza. Det är inte kosher, vegetarian eller kost. Historiskt är detta maten från Monti della Laga (Abruzzian Apennines) herdar som körde fårflockar över bergen, och för detta arbete behövde de en enkel men kaloririk mat från lokala produkter.
Detta är det mest mystiska av alla befintliga varianter av pasta, vilket fortfarande orsakar mycket kontrovers och har flera "filosofiska trender" - "Pasta all'Amatriciana".
Faktum är att både Amatricana-sås och Carbonara-sås är nästan tvillingbröder, kläckta i samma bo, men vid något tillfälle gick var och en sin väg - den ena mot tomatsidan i slutet av 1700-talet, den andra mot äggsidan, ungefär på 1800-talet. århundraden:

I början - för många århundraden sedan - uppfann herdarna i Lazio-regionen, från lokala praktiska produkter som du kan ta med dig på vägen, skålen "Cacio e pepe" (kacho є pepe), som bokstavligen betyder "ost och peppar "... I staden Grisciano, som ligger bredvid staden Amatrice, förbättrades detta recept genom att lägga till den stekta torrhärdade kinden guanciale (Guanciale, i dialekten i Rom - detta är "barbozzo", barbozzo i romanesco), som gjorde en annan maträtt - gritsa eller grisha (gricia). Och efter Columbus fascinerande resa till Amerika seglade tomater från Mexiko och Peru till Italien, och invånarna i staden Amatrice under andra hälften av 1700-talet började tillverka Grisha med dessa tomater, varför Amatriciana föddes, eller helt enkelt Matriciana i den romerska dialekten (matriciana på romanesco).
Den första beskrivningen av Amatricana gjordes av Francesco Leonardi, en infödd romersk kock som tjänstgjorde på Quirinale (påvlig residens från 1605 till 1870), i den sju volymerna encyklopedin för kulinarisk konst L'Apicio Moderno, skriven av honom 1790.
Och under XIX-XX århundradena (det är inte känt med säkerhet) tillsattes ägg till Grisha, vilket gav Carbonara-pasta.
Och om det inte finns några frågor med ost och guanciale, slutar säkerheten med resten av ingredienserna i denna Amatricana-sås där. Vem skulle ha trott att ett så enkelt, elementärt recept i Italien fortfarande väcker en riktig storm!
Den första filosofiska trenden hävdar att tomater inte används i Amatricana-sås och att den ska vara "vit" (med guanciale och lök).Den andra filosofiska trenden hävdar att det finns en plats för tomater i Amatricano-sås, men det finns ingen plats för vitlök eller lök. Ytterligare andra kämpar för närvaron av paprika och lök och frånvaron av vitlök. Det finns otaliga videor på YouTube där både amatör- och italienska kockar visar sina "korrekta" och originella recept för att göra pasta baserat på denna Amatricana- eller Matricana-sås. Och det mest intressanta är det italienarnas kommentarer till dessa videor, där en enhetlig srach ofta utvecklas om äktheten, korrektheten eller läckerheten hos ett visst recept. Och vissa italienska personligheter försöker envist att bevisa att staden Amatrice inte har något att göra med den "romerska" såsen från Matricana, och att denna maträtt har ett rent romerskt ursprung. I allmänhet har de kul där med denna sås och maträtt ...
Och tröttna på argumenten från professionella kockar, historiker och kommunen Amatrice fortsätter hemmafruar ständigt att laga Amatrichana med guanchiale, lök, vitlök, peppar, tomater år efter år - och de är så läckra! Faktum är att originalreceptet ofta är smakligare än den härdade primitiva ...
Men myndigheterna i staden Amatrice sover inte och är vaksamma hur det korrekta receptet för såsen All'Amatriciana, skyddad av De.Co (Denominazione Comunale) ursprungsmärke, observeras. Under programmet "C'e per te per te" sa den kända kocken Carlo Cracco, som tjänade som hedersgäst, att för att en av de mest kända italienska rätterna i världen, Amatriciana, ska bli fullt framgångsrik, är det också nödvändigt att använda "pocherad vitlök". "Hädelsen" undvek inte det vaksamma ögat från den kommunala administrationen i Amatrice-kommunen, som snabbt twittrade en anteckning för att korrigera Krakkos påstående och offensivt ändrade kockens efternamn till "Gracco".
Kommunen Amatrice har med stöd från Lazio-regionen försökt i över tio år att få All'Amatriciana-såsen till Europeiska unionens STG-märkning - Specialità Tradizionale Garantita (garanterade traditionella produkter). Om så erkänns kommer detta att möjliggöra en kraftfull export av Amatrice / Lazio-produkter som traditionellt används i denna sås, och kommer att sätta stopp för frågan om de rätta ingredienserna i denna sås inom Italien och hela Europeiska unionen. Från och med idag har bara två italienska produkter kategorin STG. Dessa inkluderar Mozzarella och Pizza napoletana.
Denna sås är särskilt populär i den romerska regionen, och vi kan säga att Pasta alla Matriciana är nästan ett visitkort i Rom. I de klassiska guiderna för det moderna romerska köket är sammansättningen av ingredienserna i denna pasta mer varierad, där både lök och vitlök är tillåtna och andra avvikelser från amatrikernas krav. Det finns också en kosher Amatriciana i de romerska manualerna, anpassad till reglerna för Kashrut. Pecorino eller andra typer av ost används inte i dess beredning, olivolja används istället för ister och fläskkinn ersätts av nötkött.
Spridningen av Amatricana-sås i nationell skala ägde rum på 1800-talet, när många amatriker emigrerade till Rom på grund av boskapskrisen och, genom att hitta arbete på restauranger, gjorde denna maträtt av sina förfäder känd. Den första historiska restaurangen Amatriciane i Rom går tillbaka till 1860 och hette Il Passetto eftersom du kunde gå igenom den från Vicolo del Passetto till Piazza Navona.
Natten den 24 augusti 2016 drabbade trubbel den centrala regionen i Italien. Jordbävningen med en styrka på 6,2 orsakade förstörelse och dödsfall (minst 290 personer dog) och lämnade tusentals invånare i områdena Lazio, Umbrien, Marche och Abruzzo hemlösa.

I månader har den 16 000-starka staden Amatrice, en av de hårdast drabbade av jordbävningen, varit i fokus för medieuppmärksamhet och såsen har blivit en symbol för solidaritet med offren för den katastrofala jordbävningen. Sedan dess serveras pasta, klädd med den berömda guanciale såsen, tomater och pecorinoost, nu i många restauranger i Italien och runt om i världen som har gått med i "Amatriciana Solidale" -rörelsen.Gruppen arbetar i Italien och utomlands och samlar in medel för dem som har tvingats lämna sina förstörda hem, de så kallade "jordbävningarna" (terremotati). En av de första att gå med i Solidarity Pasta-initiativet är den brittiska kocken Jamie Oliver och 700 andra kockar som arbetar med honom. Den ryska modellen Natalya Vodianova lanserade en insamling "Mangia per l'Italia" ("Ät för Italien") för att få denna "solidaritetspasta" Amatrichan i menyerna på restauranger i Ryssland. En procentandel av försäljningsintäkterna gick till Rädda Barnen, Röda Korset och andra organisationer på katastrofplatsen.
Det var oväntat - sorgligt, men såsen lyckades, men det orsakade en alltför stor efterfrågan på Guanciale jämfört med vad som då fanns i Italien, och på kort tid torkade lagren av denna delikatess i Italien helt enkelt, ett tag. Vissa tillverkare har lagt upp Guanciales som ännu inte har åldrats ordentligt, och italiensk Prosciutto och Pancetta-skinka används också, även om de är hårdare i konsistens än Guanciale kinder.
Förutom pasta med denna Amatricana-sås (SALSA ALL'AMATRICIANA), lagar italienare också (det är precis vad jag upptäckte):
• ugnsbakad pasta Amatriciana (Pasta al forno con sugo amatriciana)
• pizza Amatriciana (Pizza all'Amatriciana)
• risotto Amatriciana (risotto all'Amatriciana)
• Amatriciana gnocchi (gnocci con sugo all'Amatriciana)
• lasagne all'Amatriciana
• frittata all'amatriciana
• polenta med köttbullar och sås (POLENTA CON POLPETTE E SUGO ALL'AMATRICIANA)
• köttbullar med Amatricianasås (Polpette all'amatriciana)
• Amatricana-krutonger (crostini all'amatriciana)
• Amatricana ägg (l'uovo all'Amatriciana)
• flytande ravioli Amatriciana med pecorino fondue (ravioli liquidi di Amatriciana con fonduta di pecorino)
• risbollar med panerad Amatricana-sås (Supplì all'amatriciana)
• något som en italiensk korv med Panino all'amatriciana sås
• Burger Amatricana (AMATRICIANA BURGER)
• bakad benmärg av Amatriciana (Bakad märgamatriciana)
• ja, du får idén - och så vidare ...
I slutet av augusti - i början av september, när en ny gröda skördas av tomater, håller kommunen Amatrice festivalen Sagra degli Spaghetti all'Amatriciana i flera dagar, där invånare och gäster i Amatrice behandlas rikligt med denna pasta, beredd i stora volymer. Titta på staden Amatrice före jordbävningen 2007, och den här festivalen i en kort 3-minuters video från YouTube (i länken
P.S. Det finns faktiskt många sätt och tekniker för att tillaga denna pasta, som helt enkelt inte kan beskrivas i ett recept. Men allt detta kan ses på videor på Internet.
P.P.S. Som vanligt, enligt italiensk tradition, ska du inte dekorera en tallrik med denna pasta med doftande basilikablad, persilja eller mynta. Denna pasta har sin egen unika bukett med dofter från guancheale, ost, peppar och tomater, som inte bör avbrytas av några örter.
P.P.P.S. När du äter denna pasta är "makaronerna" böjda och dinglande på en gaffel alltid angelägna om att dela den röda tomatsås med dina kläder, särskilt i bröstet. Tveka inte att sätta på en "haklapp" eller stoppa en tygservett bakom kragen. Jag varnade dig!
P.P.P.P.S. Tyvärr hade jag aldrig en chans att besöka Italien. Och jag kan inte italienska. Allt material sammanställdes enligt information fritt tillgänglig på Internet, översatt av en google-översättare. Om någon märker någon felaktighet, eller delar med sig av sin erfarenhet och recept på denna sås och denna pasta, är jag bara tacksam!