Administration
Bageriteknik från knådning till bakning

Från Geoffrey HAMELMANs bok "Bröd"
Jeffrey Hamelman har arbetat som professionell bagare i nästan trettio år.
Under halva tiden ägde han ett bageri i Vermont. Han har arbetat som bagerilärare i flera kulinariska skolor och bageriskolor och har undervisat i Frankrike, Tyskland, Kanada, Irland, Brasilien och Japan. 1996 valdes han ut som kapten för det amerikanska bageriteamet, som bestod av tre personer och representerade USA i Paris vid World Cup du rse de la Boulangerie i Bageri. 1998 blev han den 76: e Certified Master Baker i USA. J. Hamelman är chef för Bakery and Learning Center för King Arthur Flour Company i Norwich. Vermont. I den här positionen undervisar han månatligen i klassrumsbakningskurser i en vecka och tränar i tre veckor på KingArthur Bakery.

I det här kapitlet kommer vi att titta på alla steg i bakningsprocessen - från val av ingredienser till kylning av bakat bröd, och varje steg är inte bara viktigt i sig utan påverkar också alla efterföljande.
Många volymer kan skrivas för varje enskilt baksteg, men det är viktigare för läsaren att tydligt förstå och förstå de aspekter av brödtillverkning som påverkar bagarens dagliga aktiviteter. Och även om en del av informationen kan verka "abstrus" och för vetenskaplig, kom ihåg att jag är en bagare, inte en vetenskapsman, och mitt mål är att förklara vad som är användbart och kan vara användbart i den dagliga rutinen för bakning.
Bakningsprocessen kan delas in i tolv olika steg. Ibland kan vissa operationer, till exempel knådning, utelämnas. Några av stegen (som mognad eller slutgiltig korrektur) är ganska enkla, medan andra (som knådning och bakning) är mycket svåra. Tänk alltid på att alla bakarens åtgärder vid bearbetning av degen oundvikligen kommer att påverka de efterföljande stadierna av brödproduktionen.
Administration

Steg 1. Dosering av ingredienser

Det första steget är urval och dosering av ingredienser. Korrekt och noggrann dosering är nödvändig för att erhålla produkter av stabil kvalitet, enhetlig i form och storlek. Vid dosering beräknar vi också slutproduktutbytet och doseringsnoggrannheten förhindrar brist eller för många produkter. En viktig faktor här är kostnaden för ingredienserna. Det enda sättet att säkerställa pipetteringsnoggrannhet är vikt i stället för volym, så en pålitlig och exakt skala är ett måste för varje bagare.
Administration
Steg 2. Knåda

Det första steget av blandning har inget att göra med att blanda sig själv - detta är en enkel bestämning av temperaturen på blandningsvattnet, som beräknas beroende på degens inställda temperatur (se avsnittet "Beräkning av inställd degtemperatur"). För att få homogena, stabila produkter krävs att många villkor uppfylls, inklusive konstant temperaturreglering. Det är bättre att spendera några minuter på att beräkna knådvattnets temperatur och få degen i rätt temperaturintervall än att bita i armbågarna senare. Efter att ha bestämt vattentemperaturen kan du börja den faktiska knådningen.

Vad som händer i en knådmaskin eller i en skål där degen knådas för hand är faktiskt ganska svårt att beskriva.Allt börjar i det ögonblick då mjölpartiklarna och vattnet kommer i kontakt med varandra och blandningsprocessen börjar. Knådning tjänar flera viktiga syften. Det enklaste av dessa är den jämna fördelningen av alla ingredienser i degen. Det är svårare att beskriva bildandet av gluten (gluten). Först är proteinmolekyler i mjöl slumpmässigt fördelade och kan orienteras i vilken riktning som helst. Vid knådning sträcks dessa molekyler ut i mer eller mindre raka fibrer, och det är denna sträckning och ordning av glutentrådarna som ger degen "styrka". Att knåda degen med rätt glutenutveckling gör att degen sträcker sig bra, inte spricker och behåller fångad luft och koldioxid som genereras av tre jästjäsning, vilket i sin tur bestämmer volymen och färgen på limpa efter att ha lämnat ugnen. Allt är naturligtvis något mer komplicerat. I själva verket finns det två typer av glutenbildande proteiner i mjöl - glutenin och gliadin, vars natur är något motsatt.

Glutenin bidrar till bildandet av degens struktur och dess elasticitet, eller ökar med andra ord dess draghållfasthet. Gliadin å andra sidan ger degens elasticitet, det vill säga förmågan att sträcka sig. Degen kräver båda, och korrekt knådning krävs för att samtidigt bilda elasticitet och fasthet. Balansen mellan dessa två egenskaper gör att degen både kan motstå rivning (vara elastisk) och sträcka utan att riva (vara töjbar). Att balansera dessa två olika viskoelastiska egenskaper är fortfarande en viktig utmaning under hela processen. Men till exempel har rågmjöl väldigt lite glutenin och mer gliadin, och därför är kraven på knådning och egenskaperna hos rågdej för bakning av rågbröd helt annorlunda än för veteeg och bröd. Metoden för att knåda rågbröd diskuteras i detalj i kapitel 6.
Låt oss ge ett exempel. Tänk dig att du måste skaffa bagetter genom att rulla ut små, cirka 200 gram degbitar i degbitar som är cirka 60 cm långa och med samma diameter längs hela längden. Om de är för fasta (vilket kan orsakas av otillräcklig förtätning efter avrundning eller om du använder för starkt mjöl med för mycket knådning), kommer degen att motstå dig mycket under formningen och troligtvis. kommer att vinna! När du lyckas uppnå önskad längd på bagetten, kommer arbetsstyckets yta att rivas och vara ojämn, produkten ser ut som om den behöver en läkare eller advokat. Tänk dig nu att du måste forma hundratals sådana ämnen! Den andra ytterligheten är när degen efter skiktning är för töjbar (på grund av otillräcklig knådning av svagt mjöl eller på grund av för lång förprovning). Samtidigt ser själva degen inte ut som sig själv, som en kropp utan skelett, det är något "blötdjurslikt"! Vid knådning erbjuder det inte alls motstånd, arbetsstyckena är plana och formlösa och de kommer att förbli så när de bakas.

Att prata om glutenproteinmolekyler är naturligtvis användbart, men jag har aldrig sett en bagare som håller ett mikroskop under knådning. Handupplevelser vid knådning av deg och förändringar i visuell och taktil uppfattning bör aldrig försummas. Efter att alla ingredienser för degen har laddats i degblandaren och slås på börjar mjölet hydrera. Oavsett vilken typ av knådspad är det mycket viktigt att rotationshastigheten är låg först. I detta skikt fuktas stärkelsekornens yttre yta, ingredienserna klumpas ihop och en deg börjar bildas. Efter att ha blandat ingredienserna, vanligtvis 2-3 minuter efter knådning, bör du stänga av maskinen för att smaka degen med beröring (det skulle vara trevligt att smaka degen - glömde du att tillsätta salt). Degen ska vara klibbig, "grov", ganska flytande, den har ännu inte styrka, jämnhet eller elasticitet.Fördjupa handen i degen - den analyseras fritt och ger nästan inget motstånd. Så här ska det vara i detta knådningsstadium, eftersom här är degens homogenitet (enhetlig fördelning av ingredienser) viktig för oss och inte dess "styrka".

Vanligtvis drar nybörjare i detta skede slutsatsen att degen är för rinnande och lägger till mjöl. Det som verkade som en mycket tunn deg i det första knådningsstadiet kommer emellertid snart (i det andra steget, under bildandet av gluten) att förvandlas till en tjock, tät deg. Tillsatsen av mjöl tidigt i satsen har redan förstört många satsar deg. Du kan "känna" omvandlingen av degen från en flytande formlös massa till en tät elastik och utvecklad deg bara med händerna under hela knådningsprocessen.

När du har sett till att degens konsistens är normal fortsätter knådningsfasen där gluten fortsätter att utvecklas. Vanligtvis byts blandaren till den andra hastigheten, vid vilken gluten formas väl. Rör vid degen med handen - en välknådd deg kommer att motstå; den har redan fått styrka, har blivit elastisk, men mjuk och lite fjädrande. Vissa bagare separerar en liten bit deg och sträcker ut den i en så tunn film som möjligt (ibland kallad "fönstertest"). Detta är bara ett sätt att mäta bildandet av gluten, men försiktighet måste iakttas: om den tunna filmen är helt transparent och glutenen är helt formad kommer degen nästan säkert att "virvlas", för tät. Korrekt glutenbildning betyder inte dess fullständiga bildning, och, som vi kommer att se senare, knådningens varaktighet vid andra hastigheten och därför bestäms graden av glutenbildning av många faktorer. Om vårt enda mål är att få degen med rätt volym, kan vi stanna vid en högre dos av jäst och maximal glutenbildning i mixern. Samtidigt är den maximala volymen en sak, men god smak och arom är en annan, och metoderna för knådning som ger maximal degvolym, påverkar samtidigt smaken och aromen negativt.
Vid varje rotation av knådkroppen rörs degen om och syre tränger in i den. Betydelsen av syrepenetrering beror på det faktum att det är inblandat i att stärka glutenramen, men överskott av syre kan ha en negativ effekt på degen. För mycket syre kommer att leda till överdriven blandning: glutenbindningarna börjar brytas, degen blir blank och klibbig när fukt släpps ut, elasticiteten minskar och den totala strukturen försvagas. Överdriven oxidation inträffar redan innan denna extrema punkt uppnås, vilket resulterar i en försämring av smak och arom, det vill säga brödets totala kvalitet.

Så vad ska en bagare tänka på när han knådar en deg? En extremitet är höghastighetsknådning, vilket maximerar glutenbildning och mognar direkt i knådaren på grund av syreupptagning och maximala skjuvkrafter. Samtidigt är degen så "stark" som möjligt, och jäsning av degen är nästan omöjlig. Smakämnen av mjöl - karotenoider, som också ger oblekt mjöl sin krämiga färg - oxiderar på grund av överdriven blandning. Detta leder till omöjligheten att utveckla smak och arom, en mycket lång process. Den andra extremen är en mycket långsam blandning endast vid den första, långsammaste hastigheten. Detsamma observeras till exempel vid knådning med händer (eller till och med med fötter, som har gjorts i många århundraden). Samtidigt bildas den minsta mängden gluten och oxidationstillståndet förblir minimalt. Jäsning varar i timmar, när degen mognar, knådas den upprepade gånger, karotenoider oxideras inte och brödets smak och arom är utmärkt.Samtidigt är limpans volym relativt liten på grund av dålig fysisk bearbetning av degen.

Det finns också ett slags "gyllene medelvärde": degen knådas i en skål tills mitten av glutenbildningen. Med tiden, tack vare knådningen, bildas också den fysiska strukturen (tillräcklig jäsning). I mixern oxideras inte karotenoiderna för mycket, de deltar i bildandet av brödets smak och arom och brödet visar sig ha en god volym. På grund av detta uppnås en balans mellan noggrann knådning utan att förstöra karotenoider, å ena sidan, och å andra sidan bra jäsning för att uppnå maximal möjlig smak och arom, degens elasticitet och styrka, samt för att bevara kvaliteten på produkten.

Det råder ingen tvekan om att en elastisk ("stark") deg är nödvändig för att få bra bröd. Det finns emellertid alternativa alternativ för att uppnå full utveckling av degen i knådningsmaskinen med de oundvikliga konsekvenserna av överdriven oxidation och för snabb mognad av degen. Långvarig jäsning och användningen av förjästa halvfabrikat ökar surheten i degen under mognaden på grund av bildandet av organiska syror. En av fördelarna med denna ökade surhet är härdningen av degstrukturen. Ett annat effektivt sätt att härda är att knåda degen, vilket har en snabb och märkbar effekt. Det är mycket viktigt att förstå förhållandet mellan graden av knådning, elasticitet ("styrka") och graden av jäsning av degen. Som med andra aspekter av bakning är det mycket svårt att kvantifiera de erforderliga parametrarna här, eftersom gränserna är amorfa och flexibla. Genom att noggrant observera satsens framsteg och dess resultat (det vill säga egenskaperna hos den resulterande degen) kan bagaren väl förvärva praktiska färdigheter och en empirisk förståelse för orsak och verkan.

Blandningens varaktighet

Eftersom batchens varaktighet beror på många faktorer, överväg några av dem.
Knådningsmaskintyp... I USA är professionella bagare mest populära bland spiralknådare, planetblandare och maskiner med lutande knådare, och i hembakning råder skrivbordsblandare, som i princip liknar planetblandare. Olika typer av blandare skiljer sig inte bara i antal varv per minut vid vissa hastigheter - typen av knådkropp verkar också på degen på olika sätt. Blandare med en spiralknådningskropp är mycket effektiva och bildar degen relativt snabbt utan överdriven oxidation. På grund av sin höga effektivitet kan de samtidigt skapa en överdriven knådning av degen på kort tid, varför det är nödvändigt att arbeta med dem mycket noggrant och noggrant övervaka knådningens varaktighet. Blandare med en lutande knådkropp fungerar lite långsammare och mjukare (när jag följer deras arbete verkar det alltid som om jag fortfarande ser två gamla bagare stå mitt emot varandra över en skål med deg och knåda händerna, nedsänkta i skålen uppåt till armbågarna) ... Liksom i spiralblandaren roterar skålen i vilken den lutande knådkroppen är nedsänkt. honom. Under påverkan av sådan bearbetning, trots det skonsamma läget, absorberas mer syre i degen än i spiralblandare, så ett av problemen här är möjligheten till överdriven oxidation av degen. I planetblandare sänks knådkroppen vertikalt ner i den stationära skålen uppifrån. Sådana blandare anses med rätta vara universella (multifunktionella), till skillnad från spiralblandare och degblandare med en lutande knådkropp, i en planetblandare, inte bara en krok utan också en spatel eller en visp kan installeras som knådkroppar, så att du kan knåda degen för en mängd olika produkter - från kex till kakor. Även om de är helt ineffektiva som bageriblandare, kan de fortfarande göra deg för bra bröd.När du arbetar med en hård mixer är det viktigt att känna till dess varvtal vid olika hastigheter. Det är lika viktigt att beräkna friktionskoefficienten i denna typ av utrustning (för mer information, se "Beräkning av måldegens temperatur").
Mängden deg i skålen. En gång trodde jag att degen bildades snabbare om den inte fyller hälften utan tre fjärdedelar av skålen (skålen), men jag hade fel. Ju större degen är, desto större blir dess massa, vilket innebär att degen jäses snabbare under knådning. Men ju mindre deg i skålen desto snabbare uppstår glutenbildningen. Ta en 70 kg knådare. Låt oss göra två knådande degar: först cirka 20 kg och sedan cirka 50 kg. Under den första knådningen av degen i en varv av knådkroppen bearbetas en större andel av degens totala massa än vid knådning av den andra. Detta gör att gluten kan bildas snabbare med mindre deg.
Hydrering. Hydrering är andelen vatten i degen i förhållande till mängden mjöl. Vilken deg bildas snabbare - våtare eller torrare? En mycket torr deg (hydrering inte mer än 60%) har inte tillräckligt med fukt för den erforderliga graden av mjölhydratisering, och det tar mer tid för gluten att bildas. I mycket våta degar (hydratisering över 72%) bildas också gluten långsamt, eftersom det höga fuktinnehållet gör det svårt. Om en deg med 66% hydratisering kräver 3 minuters knådning vid den andra hastigheten, krävs därför en längre knådning för samma utveckling av gluten i en deg med mer eller mindre hydrering.
Typer av mjöl. De strukturbildande egenskaperna hos rågmjöl är mycket svagare än vetemjöl - det kan knådas hela dagen utan att samma glutenutveckling som vetemjöl uppnås. Faktum är att kraven för knådning av rågmjöldeg är helt annorlunda (se kapitel 6). När man knådar en deg från fullkornsvetemjöl verkar grovare mjölpartiklar med sina hörn "tränga igenom" glutenramen, vilket ökar dejtningstiden något. Blekade mjöl har sina egna egenskaper. Blekat mjöl med hög glutenhalt kräver längre knådningstid än blekt mjöl med lägre glutenhalt, eftersom det i det första fallet tar längre tid att bilda gluten. Mjöl från mjuka vetesorter, till exempel konfektyr, bildar i allmänhet sällan gluten, och om det gör det sönderdelas det snabbt med överdriven knådning. Trots det faktum att det finns ganska effektiva sätt att förbättra bakegenskaperna för svagt mjöl (till exempel lägga till mer surdeg, mer knådning, öka jäsningstiden), rekommenderas det alltid att noggrant och noggrant välja önskat mjöl.
Förekomsten av andra ingredienser. När fetter införs (i form av smör eller vegetabilisk olja, ägg etc.) omsluter de glutenfilamenten och fördröjer dess bildning. När fettdosen ökar ökar också den nödvändiga knådningstiden. Det är därför degen för produkter som briocher, där andelen smör är 40 till 70 viktprocent av mjölet, bör knådas helt innan du tillsätter smöret. Socker mjukar upp glutenstrukturen, och när dosen ökar bör knådningstiden också öka. Och slutligen, när du lägger till korn eller flingor (stekt, rå eller blöt) till degen kommer de att "genomborra" glutenramen, och därför måste knådningstiden ökas.
Administration

Steg 3. Jäsning av degen

Omedelbart efter att mixern har stängts av börjar degjäsning. Allt syre i degen utnyttjas av jäst på några minuter och jäsning sker anaerobt, det vill säga i frånvaro av syre. Som regel initieras fermenteringsprocessen antingen genom naturlig surdeg från en ren kultur tillgänglig för bagaren, som tillsätts till degen under knådning för att börja jäsning eller som en jästbaserad deg (flytande deg, mogen patefermentee-deg), eller genom att tillsätta bakjäst i degen eller en kombination av ovanstående metoder. Det är under denna jäsning av degen som huvuddelen av brödets smak och arom bildas.Det behöver inte sägas att introduktionen i detta skede av ämnen som artificiellt påskyndar dess gång, till exempel brödförbättrare, torra startkulturer eller färdiga bageriblandningar, har en kraftig negativ effekt på brödkvaliteten.

Av stor betydelse för utvecklingen av brödets smak och arom är bildandet av organiska syror under jäsning av deg, som inte bara deltar i bildandet av dessa egenskaper utan också har en förstärkande effekt på degens struktur, därigenom deltar aktivt i dess bildande. Eftersom organiska syror bildas ganska långsamt (det kan ta flera timmar innan den önskade aromen av bröd bildas), verkar användningen av en deg som har mognat i många timmar och redan innehåller en stor mängd av de erforderliga organiska syrorna vara en ganska effektivt sätt att förbättra brödets smak och arom. Ett annat resultat av jäsning är bildandet av koldioxidgas, en biprodukt av jäst. Denna gas finns i degens flytande fas i upplöst tillstånd och förblir i den tills degbitens temperatur stiger under bakning. Därefter förvandlas den upplösta koldioxiden till gasform, expanderar, ökar volymen på arbetsstycket i ugnen och avdunstar.

Jäsning kan äga rum i temperaturintervallet från 0 till 50 ° C, men i vissa temperaturområden, kallade optimala, är den mest aktiv. För veteeg är den optimala jäsningstemperaturen 24-26 ° C, för råg är den minst 3 ° C högre. Jästaktivitet och gasbildning når ett maximum vid temperaturer något över de angivna - över 27 ° C. Gasbildning är emellertid inte det enda syftet med jäsning, och man bör inte glömma bildandet av smak och arom. Som regel är de temperaturer som är optimala för bildandet av smakföreningar i degen något lägre än de optimala temperaturerna för gasbildning. För vetebröd är temperaturen i området 24-26 ° C balanserad: det ger både bildandet av smakämnen och bildandet av produktens volym och inte till nackdel för varandra.
Administration

Steg 4. Träning

Fram till nyligen lärde sig amerikanska bagare, när degen steg, att sänka ner den en eller två gånger och sparka med nävarna. Trots vikten av denna operation är den bara delvis effektiv. Till skillnad från denna "knådning" är knådning av degen mycket effektivare och i själva verket en mycket viktig bakteknik som ofta underskattas. Det är rätt knådning vid rätt tidpunkt som skiljer bröd av hög kvalitet från bröd av medel kvalitet. Varför händer det här?

Först och främst är det viktigt hur man krossar degen. Strö mjöl på din arbetsbänk, lite mer än du tror är nödvändigt. Detta "extra" mjöl kommer inte in i degen eftersom det kommer att smula. Om det finns mindre mjöl på arbetsbordet än vad som behövs, fastnar degen vid bordet under knådning och degens yta kommer att "gå sönder". Det behöver inte sägas att det gör honom inte attraktiv. Ladda sedan degen på en arbetsbänk så att degens topp "sprids" något över den mjölade ytan. Ta den vid kanten (till exempel den vänstra), lyft ungefär en tredjedel av biten och tryck fast den i resten av degen. Krossa degen med spridande fingrar på båda händerna så att gas kommer ut ur den. Försök inte ta bort all gas som bildas under jäsning, du behöver bara komma ur den. Lyft sedan ungefär en tredjedel av biten på höger sida och tryck in den i mitten av resten av degen, något överlappande linjen för den första högen och tryck igen för att ta bort gas. Innan denna tid och alla efterföljande knådningsåtgärder, se till att allt mjöl har svept upp från degens topp. Du bör försöka med all din kraft så att detta mjöl inte tränger igenom degen, annars kommer gråa obakade ränder att dyka upp på den bakade limpa.och spår av mjöl ger brödet ett oattraktivt utseende, och det smakar inte bättre. När du har knådat den högra kanten, ta tag i degen längst bort från dig, lyft ungefär en tredjedel av biten och krossa den mot dig i återstående deg. Den sista operationen med en sådan stansning är att på samma sätt knåda den tredje av degen närmast dig in i resten av mitten. När du har knådat denna fjärde sida vänder du degen på arbetsbordet så att veckarna är längst ner, för dina händer till armbågarna under degen till vänster och höger, lyft upp den och lägg den i degskålen. Att flytta 20-30 kg degbitar på det här sättet är relativt enkelt, vilket ofta görs, men tyngre degdelar är naturligtvis svårare att blanda - i det här fallet, be din partner om hjälp eller använd mer mindre rymliga degbehållare.

Efter knådning av degen kommer dess övre yta att vara plan och slät och spår ("sömmar") från knådningen förblir på den nedre ytan. Från den första knådningsprocessen tills degen kommer in i ugnen kommer dessa övre (släta) och botten (med knådande sömmar) att förbli i samma riktning. Oavsett hur många knådningsåtgärder du utför, kommer degens topp alltid att vara överst och botten på botten; denna orientering bibehålls under degdelning och förrundning såväl som under slutlig formning. Du kan föreställa dig att degen (med den totala massan eller redan uppdelad i separata bitar) har sin egen axel, som den enorma limpa med nord- och sydpolen som vi lever på.

Genom att göra rätt träning säkerställer vi tre viktiga saker. Först tar vi bort koldioxiden från degen. Om det överflödiga koldioxidgas som produceras av jästen inte avlägsnas regelbundet, kommer jäsning inte att gå ordentligt. Arbetet med att avlägsna koldioxid kan också utföras med den traditionella amerikanska metoden "knådning", men den är mindre effektiv än knådning. För det andra, vid knådning, utjämnar vi degens temperatur, vilket kan vara mycket användbart. Om du arbetar med kall deg i ett varmt rum värmer degens yttre yta snabbare än de inre skikten, och när du knådar utjämnar vi dessa temperaturer genom att trycka det yttre, varmare skiktet inåt i den kallare delen. Omvänt, om du arbetar med varm deg i ett kallt rum kommer degtemperaturen att utjämnas på samma sätt. För det tredje bidrar korrekt utförande av knådningen till att stärka degen, vilket är av stor betydelse för den. Vid knådning sträcks och ordnas glutentrådarna och vi känner omedelbart hur degen blir tätare och starkare.

När ska du värma upp
Nästa och viktigaste fråga när man överväger ett träningspass är när man ska göra det? För att bevara smaksättningskomponenter i degen och för att undvika överdriven oxidation tar vi, som vi redan har noterat, medvetet mindre tid för knådning än vad som krävs för fullständig bildning av gluten. Vi kompenserar för denna lilla "underknådning" med korrekt knådning, vilket ökar degens styrka. Men hur ofta behöver du krossa degen? Det beror på degtyp, dess styrka och jäsningstid innan den delas upp i degbitar. Nedan följer några viktiga överväganden.

Deg (speciellt gjord med bakjäst, som vandrar i mer än en och en halv timme, bör skrynkas åtminstone en gång, åtminstone för att avlägsna koldioxid.
Deg tillverkad med mycket förjäst mjöl (mer än 35%) visar sig vanligtvis vara tillräckligt starka (på grund av de förstärkande egenskaperna hos syror som bildas i den förjästa halvfärdiga produkten), så att för mycket knådning påverkar kvaliteten på det färdiga brödet negativt. Om degen visar sig vara för stark minskar dess töjbarhet; med en sådan deg är det svårt att uppnå en fullständig höjning av produkten i ugnen.Detta strider direkt mot påståendet att endast proteiner och "styrka" är viktiga för mjöl och deg - det råder ingen tvekan om att om du använder för stark deg försämras dess töjbarhet.
Lätt mjöldeg det är bättre att utsätta den för fler träningspass.
Hög dehydrering det är också bättre att knåda flera gånger. En bra illustration av fördelarna med extra knådning är ciabattabröd, som har en hydratiseringsprocent på 75 till 85% (äkta peccarimacho tar det till och med upp till 90% - men aldrig igen). Ju mer knådning, desto mer voluminöst blir det färdiga brödet.
Deg med kort jäsningstid, till exempel för surdegsbröd kräver det inte knådning alls, eftersom det har lite gluten och degens struktur inte kan förbättras genom knådning.
En deg som är stark i naturentill exempel, för bakverk som challah, kräver inte knådning, eftersom det redan är tillräckligt starkt omedelbart efter knådning. Men om jäsning av degen varar mer än en timme, är det tillrådligt att utföra det.
Administration

Steg 5. Dela upp degen

Efter fermentationsperiodens slut delas degen i separata bitar. Det finns många sätt att dela upp degen mekaniskt - från användningen av hydrauliska avdelare, vilket leder till att mycket gas släpps ut från degen, till modernare degdelare, som fungerar på ett mer skonsamt sätt, men är mycket dyr. Naturligtvis är den mekaniska delningen av degen mycket snabbare än manuellt. Samtidigt kan det hävdas att "mjukheten" med att dela degen manuellt gör att du kan få bättre kvalitet på bröd. För att utföra uppgiften att dela degen behöver du metallknivar, skalor och skickliga händer. Hastighet är inte heller av liten betydelse, särskilt när det krävs att snabbt förbereda dussintals degbitar, vilket undviker överoxidation av degen. Dammning av arbetsytan och händerna med mjöl, som torkar dem, hjälper ofta till att påskynda delningsprocessen och delning av degen blir lättare och snabbare. Om degen håller fast vid händerna eller skalar, minskar delningshastigheten och degens yta blir ojämn. När du delar upp degen i bitar med önskad vikt är det bra att skära bitarna så nära önskad storlek som möjligt. Detta kräver nästan alltid små justeringar - genom att antingen lägga till eller ta bort små bitar av deg. Försök dock undvika att det uppstår bitar som består av många små bitar av deg - en solid bit är bättre än en bit med många små bitar.
Administration

Steg 6. Preliminär avrundning av ämnen

Efter att ha delat degen i bitar av den erforderliga massan får de önskad, så identisk form som möjligt. Denna förformning "organiserar" degbitarna, vilket gör den slutliga formningen enklare och enklare. För de flesta typer av bröd är degbitarna något rundade. Den slutliga formningen utförs efter att förformarna har tillräckligt sedimenterat, varigenom förformarnas närhet till den önskade slutliga formen av bröden bestämmer tiden för slutlig formning, vilket är vad bagare använder. Till exempel, om det av någon produktionsskäl är nödvändigt att utföra den slutliga gjutningen snabbare, då vid de inledande avrundningarna är de begränsade till ganska enkel bearbetning av degen. Om du emellertid fortfarande behöver dela, knåda eller ladda en annan deg i ugnen mellan den preliminära och slutliga formningen av ämnena, är det bättre att använda en grovare, mer intensiv bearbetning, eftersom degen har mer tid att lägga innan den slutliga formningen.

Placera de förformade degbitarna på en mjölad yta eller träplankor. Degbitar bör läggas i följd, med ett visst antal bitar i varje rad.Detta förenklar beräkningen av degutbytet (det är alltid lättare att multiplicera 6 bitar i rad med 10 rader än att räkna 60 bitar separat). Dessutom möjliggör en sådan ordnad stapling av degbitarna att den slutliga formningen kan utföras i samma sekvens i vilken förformningen utfördes, det vill säga att varaktigheten för de enskilda bitarna kommer att vara ungefär densamma.

Vissa bagare placerar förformarna på arbetsytans söm ner, medan andra tvärtom söms upp. Det spelar ingen roll, men det är värt att diskutera båda alternativen. Seam down-användare gör detta för att öka degens planhet och förformen håller sin form bättre när den söms ned; eftersom sömmen ovanpå arbetsstycket tenderar att "suddas ut" något. Jag har aldrig stött på några problem med en liten ”blödning” i sömmen och föredrar att lägga ämnena platta nedåt, eftersom jag vanligtvis måste arbeta med hundratals ämnen dagligen, det vill säga de är ständigt uppdelade och gjutna. Innan arbetsstyckena placeras ströms arbetsytan på bordet med mjöl och ofta finns det mindre av det på ena sidan av arbetsstycket och mer på den andra. När jag staplar med sömmen uppåt undviker jag mjöl underifrån i limpa under formningen. När det läggs med sömmen ner tränger en del av mjölet från återfyllningen ofta in i arbetsstycket under den slutliga gjutningen och spår av mjöl finns kvar i den färdiga produkten.

Administration

Steg 7. Sova
För degen (men inte för bagaren!) Detta är det passiva steget. Bagaren har fortfarande många timmars hårt arbete före vila. De förformade degbitarna är täckta med ett tätt ark av polyeten (om härdning utförs i stationära skåp) eller vinylfilm (om härdning utförs direkt på vagnens nivåer), böjer dess ändar och fixerar dem under motsvarande nivå . Som vi redan har noterat bestäms längden av hur svag eller stark förgjutningsbehandlingen var.
Administration

Steg 8. Gjutning

Avrundade eller avlånga degbitar, bagettformade bitar och några mindre vanliga former av produkter av fendutyp, vars yta är genomborrad av en speciell anordning, triangulära bitar och alla deras andra sorter visas som ett resultat av den slutliga gjutningen av förformade degbitar (särdragen vid formning av bitar av en specifik form diskuteras i kapitel 3). Efter formningen placeras arbetsstyckena i speciella korgar, mellan vikarna på bakduk, i metallformar eller på lakan. Vi upprepar än en gång att för att undvika uttorkning måste arbetsstyckenas ytor täckas. För detta ändamål är de så kallade fördröjningsanordningarna praktiska, vilka är slutbehandlare med justerbar temperatur och fuktighet. Om de saknas bör du noggrant välja ett rum i bageriet med lämplig temperatur och fuktighet och täcka ämnena med bakduk, plastfolie eller lakan.
Administration

Steg 9. Slutlig korrektur

Slutskydd är steget mellan formen av degbitarna och deras påfyllning i ugnen. Eftersom brödets smak och arom huvudsakligen bestäms av korrekt knådning, användning av surdeg eller deg (om nödvändigt), längden på jäsning av degen och kvaliteten på bakningen, är den viktigaste rollen för den slutliga korrekturen att säkerställa erforderlig grad av att degen höjs. För mycket eller för liten uppgång i degen har en negativ inverkan på brödets utseende och andra organoleptiska egenskaper. Som regel bör bröddegen inte höjas 100% när bakningen startar. Om en person går ner i vikt med 100% förblir endast näsan; på samma sätt kollapsar bröddeget efter att ha ökat degvolymen under tätheten före bakning med 100%.Den exakta ökningen av degen under provningen är mycket svår att kvantifiera eftersom det finns många variabler att beakta i processen, men den ungefärliga ökningen i degvolym bör vara 85-90% av slutproduktvolymen. Om du ständigt och noggrant övervakar varje degbit, kommer mycket snart bakarens ögon och händer att korrekt assimilera den erforderliga graden av dekning och de parametrar som motsvarar den.
Administration

Steg 10. Skårning

Vissa typer av bakverk, som ciabatta, flätat bröd, fendu (fransk lantbröd) och några härdbröd, laddas i ugnen utan att skära i degbitarna. Men de flesta degbitar skärs med ett skarpt blad innan de bakas. Tack vare dessa nedskärningar lossar vi avsiktligt den övre delen av arbetsstycket, vilket gör att vi kan reglera ökningen av brödets volym i ugnen. I avsaknad av ett snitt (skär) är det svårare för brödet att öka volymen och degstycket i de svagaste zonerna på ytan kan spricka (som ett cykelhjul spricker vid punkten eller en gummifel) , vilket orsakar defekter i produktens form. Bagett-typ bakverk skärs på ett traditionellt sätt som är oförändrat, medan andra kan skäras på nästan oändliga sätt, vilket ger produkten inte bara ett unikt utseende utan kan också fungera som ett varumärke för bagaren eller bageriet.

Naturligtvis finns det inga regler för hur man ska klippa degbitar. I praktiken ser du mycket snabbt själv vilken effekt det är att klippa på olika sätt på olika typer av produkter. Om biten är svag (antingen på grund av för mycket lyft eller helt enkelt av naturen, till exempel om receptet innehåller en stor mängd rågmjöl), är det bättre att göra små styckningar, eftersom på grund av sidornas relativa svaghet av limpa är det mer troligt att djupa skärningar tvingar brödet "att spridas i bredden" och bli plattare och inte stiga upp. Å andra sidan är det bättre att skära "starka" ämnen med en optimal grad av deg som höjs vid laddningen i ugnen tillräckligt djupt, sådana snitt sprids vackert i ugnen.
Administration

Steg 11. Bakning

Det är osannolikt att ett veteörat som vetter mot solen och badar i en lätt bris • ljus (och också besöks av insekter, infekterad med en svamp och slagen av hagel och frost) väntar otåligt på att det ska förvandlas till ett vete bröd . Ändå kan jag inte låta bli att känna att en färdig bröd är det perfekta slutförandet av spannmålets resa från åker till ugn. En stor del av mänsklig kultur, civilisation och historia är vävd in i spannmålshistorien, i århundraden har människans existens nästan helt varit beroende av spannmål. Så mycket arbete har spenderats på att odla, skydda och bearbeta spannmål till mat att det är mycket svårt att föreställa sig vårt liv utan det. Ja, naturligtvis finns det ris och andra spannmål, det finns majs, men vete har trängt in i det fysiska och psykologiska området i människolivet mycket djupare. Hur som helst, om man bortser från de kulturella och mytologiska aspekterna och till och med bara behovet av mat, erhålls bakat bröd först efter att bagaren laddar sin deg i ugnen och utsätter det för alla de sista omvandlingarna. Som regel är degens temperatur 21-27 ° C vid laddning i ugnen. När de placeras i en het ugn genomgår degen betydande fysiska, biologiska och enzymatiska förändringar. De första synliga tecknen kan tillskrivas fenomenet som kallas "stiga i ugnen" ("hoppa i ugnen"), det vill säga det sista steget i jäsning (se färginsats, foto 7). I den inledande fasen av bakning sker intensiv jästjäsning, åtföljd av bildandet av gasformig koldioxid och etylalkohol. Dessa gaser expanderar när degtemperaturen stiger och degen börjar stiga i ugnen.Detta steg varar inte länge, eftersom jästen dör vid en temperatur på cirka 60 ° C. Jästen producerade samma gaser under degens huvudsakliga jäsning, men de förblev upplösta i degens flytande fas. Den andra, mer märkbara fasen av degens uppkomst i ugnen är förknippad med uppvärmning och expansion av dessa inblandade gaser, varigenom brödets volym avsevärt ökar. I detta tidiga skede är enzymer fortfarande mycket aktiva, särskilt på degens yta, där de omvandlar stärkelse till sockerliknande ämnen (dextriner), som är involverade i färgbildning senare i bakning. Vid en temperatur på cirka 50 ° C inuti degen dör bakterier och dessutom börjar rågmjölets stärkelse att gelatinisera (för eventuella oönskade konsekvenser av detta, se texten på s. 60 om rågmjöl. ).

Under bakningen absorberar mjölets stärkelse fukt, sväller och blir blank (under knådning fuktas endast stärkelsekornens yttre yta, men senare, under påverkan av ugnen, tränger fukt in i granulerna). Vid temperaturer på 60-70 ° C börjar de svullna stärkelsegranulerna gelatineras och bidrar till smulbildning. När all koldioxidgas redan har släppts ut vid en temperatur på cirka 60 ° C saktar brödets volym ner. Vid denna tid når amylasaktiviteten sitt maximala, och vid en temperatur av cirka 63 ° C börjar gluten (gluten, som var mjukt och inte hade en styv struktur när degen laddades i ugnen) att sträcka sig och öka i storlek tills vid en temperatur av cirka 75 ° C inte avslutar koaguleringen och inte bildar strukturen hos brödsmulan. När degens inre temperatur stiger saktar aktiviteten av enzymer respektive gelatinisering av stärkelse och upphör helt och hållet vid en temperatur av cirka 90 ° C.

Skorpa - Detta är den enda delen av brödet, vars temperatur är över 100 ° C, eftersom temperaturen inuti smulan sällan når denna nivå. Vid en yttemperatur på 100 ° C börjar en skorpa bildas och en färg börjar bildas, vilket beror på förekomsten av reaktionen av melanoidinbildning (Maillard) - ett komplex av kemiska förändringar som leder till mörkare skorpa av bröd eller till exempel en bit grillat kött. Produkterna från denna reaktion är också involverade i bildandet av aromen av bakat bröd. Reaktionen av melanoidinbildning sker vid upphettning och i närvaro av fukt, proteiner och reducerande sockerarter, det vill säga alla de ämnen som finns i degstycket vid den tidpunkt då degen laddas i ugnen. Vid dessa temperaturer bildas aldehyder och ketoner, vilket också bidrar till smak och arom av bakat bröd. Reaktionen av melanoidinbildning slutar vid en temperatur av cirka 177 ° C. Vid bildandet av brödskorpans färg och smak är karamelliseringsprocesser också involverade, som inträffar i temperaturområdet 150-200 ° C.

Förlust av fukt i bakat bröd
Det bakade brödet väger alltid mindre än degstycket, eftersom fuktavdunstningen från degen är mellan 10 och 20%. Olika faktorer påverkar fuktinnehållet i bakat bröd, nämligen:
degbitens vikt: ju större arbetsstycket desto mindre procentandel av förlusterna i procent av den ursprungliga vikten;
degform och skorpa: smulförhållande: långsträckta produkter med större skorpa, såsom bagetter, har ett högt skorpa: smulförhållande och förlorar betydligt mer fukt än stänger av samma massa av rund eller avlång form; gjutet bröd förlorar mindre fukt än produkter med samma vikt, bakat direkt på stenen i ugnen;
bakningstid: det är uppenbart att ju längre bakningen varar desto större viktminskning, men full bakning möjliggör en rikare smak av brödet, vilket ofta underskattas.
temperatur: vid högre temperaturer i ugnen bakas bröd snabbare och den totala viktminskningen på grund av avdunstning är lägre än vid bakning av degbitar med samma vikt och form vid lägre ugntemperaturer;
ugnstyp: vedeldade tegelugnar, ångugnar, roterande ugnar och ugnar som inte är ånga för bakning av pizza har olika effekter på fuktavdunstning, även om ugns temperatur, storlek och form på degbitar och graden av bakning har en större total effekt på förlust av fukt än den typ av ugn som används.
Administration

Steg 12. Kylning

Ur teknisk synvinkel börjar brödet bli gammalt när det lämnar ugnen. På samma sätt kan vi säga att människor och alla levande saker börjar dö i ögonblicket av deras födelse. Brödets kvalitet är faktiskt högst när det bara tas ut ur ugnen. Om dåligt bröd är ätbart bara varmt (om det är ätbart alls) uppnås den bästa smaken och aromen av bra bröd först efter att det har svalnat helt. Den varma smulan förblir degig och smaken och aromen förblir outtryckta. Vissa bakverk, som rågsurdegsbröd, når sin bästa kvalitet först efter några timmar, eftersom deras arom måste utvecklas helt och "sedimentera" efter kylning. Råg- och rågvete-bröd med en hög andel rågmjöl kräver 24 till 48 timmars åldring efter bakning för att stabilisera smulan och utveckla smak och arom helt. Samtidigt förlorar smulan sina gummiliknande egenskaper och smaken och aromen mognar och formas helt. Sådant bröd förblir friskt i flera dagar.
yulichka2014
Och om du "slår" degen med en träspad (jag vill inte köpa en brödmaskin), som en pajdeg, vad blir resultatet? Eller så behöver du bara göra det med händerna (jag är en nybörjare. Jag gör det och det. Bröd erhålls enligt olika recept medan "på olika sätt" (erfarenhet är en vinst)).
yulichka2014
Ja, jag använder också bara rågsurdeg, föryngrar den med fullkorn och gör sedan en surdeg. Allt stiger, bakar, men intrycket är som om det är fuktigt, med surhet, även om endast vetemjöl används i degen (fullkornsmjöl med bageri). Kanske är jag överlägsen? eller rör inte om? (deg och deg är oftare i kylskåpet, jag kommer hem från jobbet och i "kampen"))
Administration

Det är bäst att knåda degen i en matberedare som har en knådare - bra deg visar sig! Titta här https://mcooker-svm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=138203.0, och om du har satt ett mål att baka bröd hemma och i ugnen, bör du vara förbryllad med en degblandare.

Vått bröd - mycket vätska i degen eller inte bakat! Det är bättre att kontrollera beredskapen att baka bröd i ugnen med en temperatursond https://mcooker-svm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=4648.0

Surt bröd kan vara från fel surdeg - omoget eller en stor flik i degen.
solig-elena
Administration, säg mig, är det sant att något bröd bakat i KhP är som en svamp? det vill säga fast, som i en butik, kommer det inte att fungera i HP? Ledsen om frågan är dum
Administration

Svaret är enkelt: vad vi lägger in är vad vi får! Alla bröd du behöver lära dig att baka
solig-elena
Tack, då finns det hopp att lära sig att baka hårt bröd, jag gillar inte "svampar" ...
Administration
Citat: solig-elena

Tack, då finns det hopp att lära sig att baka hårt bröd, jag gillar inte "svampar" ...

Ja, inget problem: minska mängden vätska enligt receptet och få en tegelsten
Nolas
Hej administratör. Berätta för mig, på forumet finns det bakningslägen någonstans (sekvens av operationer: knådning, höjning osv.) Med en tidsfördelning för en viss typ av bröd. Åtminstone för huvudtyperna - vit, råg, fransk, fullkorn, surdeg. Klassiskt korrekt. Vad du behöver följa i början av att behärska tekniken.
Administration

Du hittar dessa tips i avsnittet om knådning och bakning. INNEHÅLL I AVSNITTET "GRUNDLÄGGANDE AV KNÄNING OCH BAKNING" Det finns mycket information, du måste arbeta med texten.

Du kan se mina recept, jag beskriver alltid i detalj detalj recept och inställning till degen, alla steg och bakning https://mcooker-svm.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&action=profile

Fråga: vilken bakningsmetod valde du? X / spis eller ugn?

Det finns också mycket information i författarens ämnen jästbröd Vetejästbröd
Välj ett recept, se tekniken som beskrivs av författaren och ställ frågor.
Nolas
Administration, tack. Ja, naturligtvis, läste jag, det är mer eller mindre tydligt från vetjäst. För andra frågor. För en brödmaskin. Helt enkelt i mina program, konstigt under operationstiden. Vi måste komma ut.
Administration

Du måste anpassa dig till alla x / spisar och få vänner med den.Tillbringa mycket tid bredvid henne, observera processen, skriv ner alla steg, ta bilder, jämför sedan resultaten och dra slutsatser, försök att förstå programmen. Till exempel gjorde jag just det en gång

Kolla in dessa ämnen och kom igång INNEHÅLL I AVSNITTET "GRUNDLÄGGANDE AV KNÄNING OCH BAKNING" MASTERKLASSAR FÖR STICKNING AV DEgen (Lådor)

Och det här ämnet kan förstå processerna i x / kaminen ATT FÖRSTÅ BRÖD I HEMMADE BRÖD särskilt ämnet FÖRSTÅR ​​BRÖD MED EN HEMLAGAD BRÖD # 6

Lycka till!
Nolas
Administration, det var så jag började, hittills fungerar allt, men jag skulle inte vilja bryta mot tekniken, och min brödmakare förfogar över det här :)

Alla recept

© Mcooker: bästa recept.

Webbkarta

Vi rekommenderar att du läser:

Val och drift av brödtillverkare